Joker Game / Anime

Obetovať sa za vlasť - prejav vlastenectva, alebo najväčšie zlyhanie, akého sa špión môže dopustiť? Získať informácie aj za cenu vziať človeku život, alebo by mal byť tento čin pre špióna tabu? Anime Joker Game núti zamyslieť sa napríklad aj nad takýmito otázkami.

Základné info

Toto anime je adaptáciou viacdielnej románovej série, ktorá sa odohráva pred a počas druhej svetovej vojny. Knihu má na svedomí Koji Yanagi a v Japonsku získala viacero ocenení. V roku 2015 bol podľa nej dokonca natočený aj celovečerný hraný film. Joker Game pochádza z dielne štúdia Production I.G. Má 12 dielov a je to ťažký krimi seinen, určený hlavne pre dospelého diváka.

Dej

V Japonsku existuje tajná vojenská organizácia s názvom D-Agentúra. Táto má na starosti výchovu nových špiónov. Nie však obyčajných špiónov, no tak trochu netradičných. Netradičných vzhľadom na vtedajšiu filozofiu japonskej armády. Zakladateľ D-Agentúry podplukovník Yuuki učil svojich študentov riadiť sa heslom "Nezabi, nenechaj sa zabiť, nenechaj sa chytiť." Nestotožňoval sa s postojom vyšších vojenských predstaviteľov, že položiť život za vlasť nezmyselne je cnosť. Yuukiho špióni museli byť zdatní vo všetkých smeroch: inteligencia, zručnosť, elegancia, šarm, fyzická kondícia, cudzie jazyky... Sú roztrúsení v rôznych končinách sveta a majú za úlohu zistiť strategicky dôležité informácie. Každá epizóda preto zavedie inam. Okrem Japonska sa pozrieme do Francúzska, Anglicka, Nemecka, Shanghaia...

Aj keď spočiatku sa zdá, že príbeh bude ucelený, po prvých epizódach zistíme, že sa jedná o epizodický formát. Táto skutočnosť je jedným z dôvodov, ktoré môžu nejedného diváka odradiť hneď na začiatku. Naopak mnohí uvítajú to, že sa na druhú svetovú vojnu Joker Game pozerá z viacerých pohľadov.

Joker Game nádherne vyniká v atmosfére druhej svetovej vojny, resp. napätím pred ňou. Človek môže vidieť aká dôležitá je každá malá informácia. Ako detail nepozornosti môže spôsobiť zásadný zvrat vo vojnovom priebehu. Ako sa špióni vysporiadajú s dolapením a tiež ako sú pripravení na smrť. Hlavne samotný Yuuki, ktorého môžeme považovať za hlavnú postavu tohto anime sa ukazuje ako majster svojho remesla.

Zaujímavými sú najmä linky s vnútroštátnymi konfliktami a stretom filozofií. Žiaľ popri dokonalých sa nevyhneme ani nudným epizódam. A veľmi dôležité je Joker Game pozerať plne pri zmysloch a nie príliš unavený, lebo občas je potrebné zapojiť mozgové závity. Napríklad, aby bol pochopený samotný význam Joker Game, je potrebné dávať pozor. Nejde o obyčajnú kartovú hru ako by sa z názvu mohlo zdať. Ide skôr o akúsi paralelu medzi hraním kariet a skutočným svetom z pohľadu špióna. Tak ako hráč pokru musí byť obzvlášť všímavý, musí takým byť aj špión. Hráč ktorý nehrá úplne férovo, dosiahne lepšie výsledky ako poctivec. No ak takéhoto hráča chytia, znamená to pre neho problém. A toto isté platí aj u špióna.

Postavy

Postavami sú v tomto diele najmä špióni. Yuuki a niekoľko sympatických mladíkov, ktorí sa síce predstavia v prvej epizóde, no bližšie ich budeme spoznávať počas celého anime. Za ten krátky čas, ktorý dostanú budú ich charaktery vykreslené slušne. Yuuki, ktorý dostane v celom anime najviac priestoru bude asi najlepšie. Stretávame sa aj s postavami špiónov z iných krajín, ktorí sú svojim spôsobom tiež zaujímaví. Problémom však je, že jednotlivé postavy sú absolútne nezapamätateľné. Na začiatku sa predstaví okolo desať postáv, no a na konci si budete pamätať podľa mena asi tak troch, možno štyroch.

Postavy mimo špiónskej brandže sa občas chovajú nelogicky. Avšak neprišiel som na to, či sa jedná o zámer alebo o scenáristický kiks.

Animácia a hudba

Animačne je všetko zvládnuté tip-top. Production I.G je záruka kvality. Mohli však urobiť postavy viac rozpoznateľné a špecifickejšie. Hudobné motívy sú presne také, aké by ste v každom diele tohto typu čakali. No a čo sa týka openingu a endingu, tak tie vám vlezú pod kožu. Teda najmä opening, ktorý sa vám zdá z dielu na diel lepší.

Hodnotenie

Určite sa u mňa jedná o jedno z troch najlepších anime jarnej sezóny 2016. Odporučil by som ho každému priaznivcovi anime, ktorý hľadá niečo dospelejšie a niečo z vážneho prostredia. Kto však hľadá len niečo na oddych, niečo pri čom nebude musieť byť v strehu, nech nehľadá Joker Game. Kvôli niektorým nudným dielom a zopár nelogickostiam udeľujem také hodnotenie.

7.5/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10