Wolf's Rain / Anime

Jelikož v aktuální sezóně běží hned několik kousků od studia Bones, pojďme se podívat na jeden z jejich prvních titulů.

Od premiéry vlčí ságy studia Bones, který jako jeden z prvních seriálů začal jejich nekonečnou dráhu originální tvorby, uběhlo již třináct let. Wolf’s Rain mě vždy přitahoval svou aurou tajemného anime, scénáristickou osobitostí a nápadem vzešlého z originálního zdroje. Osobně jsem se k tomuto titulu dostal až nedávno, kdy se snažím dohnat starší zajímavé kousky a po přečtení různých zkazek jsem doufal, že se dočkám titulu podobnému seriím jako Trigun, Cowboy Bebop nebo Samurai Champloo. Má toto anime stejně jako tyto velikáni pro „dospělejší“ publikum nárok stát tak vysoko?

No a na začátku jsem se vůbec nepletl, až na to, že anime není vyprávěno epizodicky, ale dostaneme celistvý příběh od začátku do konce (abych někoho nepopletl). Úvod do postapokalyptického světa hýřil vážnou atmosférou a krutá realita byla v rozpadajícím se městě vyobrazena fenomenálně. Okamžitě vás do očí praští právě zmíněné prostředí, jelikož vypadá po jakési katastrofě, jež zřejmě nastala teprve nedávno, značně realisticky. Lidé plahočící se po ulicích působí znaveně a ztráta vůle žít se s každým dalším záběrem do ponurých čtvrtí jen prohlubuje. Žádné barevné filtry, všude jen matné odstíny šedých budov a zahalených postav v nejasných barvách. Vláda zřejmě dokázala vybudovat jen na základních pravidlech fungující svět, ovšem je vidno, že tato dystopická společnost se ke klasickému životu ještě dlouho nevrátí. A právě sem jsou vhozeni naši hlavní hrdinové, čtyři vlci, kteří do města byli nalákáni nějakou zvláštní vůní.

Vlci jsou v příběhu vykresleni jako mýtus. Mýtus o druhu zvířat, jenž vymřel před 200 lety, ale pravdou je, že na sebe akorát berou lidskou podobu. Hlavní čtveřice je klasicky složená z rádoby bezcitného drsňáka, horlivého zelenáče, vtipkujícího kliďase a cílevědomého vůdce. Nebral jsem to jako negativum, tato skvadra se právě se svými rozporuplnými názory a odlišným počínáním skvěle doplňuje, ovšem jednoduše prvoplánový stereotyp se nezapře. Z tohoto důvodu příběh několik dílů utíká jako voda a díky snaze tvůrců si postavy snadno oblíbíte. Snad jen ke konci jsem už začínal být trochu alergický na vůdcovu závislost k jeho vyvolené na úkor pocitové odtažitosti vůči ostatním společníkům. I když se scénárista poté ještě očividně snažil házet záchranná lana, kde to šlo, podání vypadalo dost nešikovně a nepřesvědčivě. Máme zde i zástupce čistě lidských charakterů, jež někteří z nich představují žalostné existence poháněné traumatizujícími událostmi nebo zaslepené idealisty odhalujíc krutou pravdu tajuplné detektivní linky. Druhý příklad má jistě fungovat jako osvětlování částí, které divákovi nejsou z daného okamžiku zřejmé a právě díky těmto osobám demaskujeme alespoň některé zásadní prvky hrubě vystavěného světa.

V příběhu je také od začátku cítit nádech osudovosti. Čtyřka sympatických hochů se během několika epizod dostane do několika ošemetných situací a děj se začíná pomalu stáčet k vyvrcholení, které bude mít (jak jinak) dopad na celý svět. Ovšem hlavní protagonisté se k cíli chytře prokousávají několik dílů a i když v konečných částech jsem již tušil, jak se bude samostatná linka s dívkou Chezou vyvíjet, je třeba říct, že se tvůrci drželi příjemně při zemi a vhození do boje o „osud světa“ nebylo vtlačeno na sílu, ale zlehka vyplynulo z vystavění scénáře a přirozeného napojení na přítomné dění. Jenže pokud se jedná o celkový průběh, začíná zápletka váznout velmi rychle. Neděje se tak až v posledních epizodách, ale již po první desítce dílů mi začalo docházet, že primitivních kliček a nevysvětlitelných prvků se zde dočkám víc než bych sám chtěl. Pokud jste dávali pozor v předchozích odstavcích, tak vám jistě došlo, že jsem mnoho otázek přešel bez odpovědi. Proč? Protože v seriálu ani nejsou řečeny! Jaká apokalypsa? Kdo dal společnost zpět dohromady? Proč se vlci mění v lidi? A další tuna dotazů, které vám nikdo nezodpoví. Zbývá pouze vaše fantazie. Upřímně, v úvodu mi toto jednání s divákem přišlo sympaticky dospělejší, jenže když se začnou nevysvětlitelné události kupit jedna na druhou, přestalo mě bavit vymýšlet si vlastní pravidla ve světě, který vybudoval někdo jiný. Stejně tak je problém ve stále se opakujících, nepřekvapivých a občas až zbytečných zvratech a následných situacích z toho vzešlých. Aura tajemna se pomalu s narůstajícím počtem předvídatelných chvil začíná vytrácet a potenciál nadhozeného příběhu o mýtických tvorech se vypaří jak pára nad hrncem.

Animace je na dobu úctyhodná a například mimické svaly ve vlčích tvářích či jejich pohyb v soubojových/akčních momentech jsou krásně detailně zpracované. Prostředí jsem už naťukl v druhém odstavci, ale ještě se k němu na okamžik vrátíme. Jak již bylo řečeno, kulisy počátečního města mě nadchly, poté se se skupinkou podíváme po různých krajích nehostinného světa, od prašivých měst po mrtvé lesy až k nekonečným pláním ledovců či pouštních skal a je až s podivem co všechno dokázali tvůrci vytvořit, přičemž se stále drželi v rámci logiky svého díla. Hudba doprovází všechny emoční i akční scény a skvěle dokáže dokreslit dění na obrazovce. I když ne všechny soundtracky se dají poslouchat sami o sobě, v anime skvěle zapadnou. Nejsou rušivé a různorodá škála hudebních motivů příhodně pasuje. Opening, to je ovšem ještě jiná liga. Jedna z nejlepších titulních písní v japonských seriálech vůbec. Rockový song s názvem Stray si pouštím po konci seriálu stále dokola a rozhodně se jedná o jeden z největších majstrštyků. Taktéž solidní zpracování v obraze úvodní titulkové sekvence nesmí zůstat nepochváleno. Vlci prohánějící se po městě či jen procházení hlavního hrdiny kolem ostatních členů smečky navozuje pocity vážnosti a melancholie.

Dodatek: Ještě bych se rád rychle vyjádřil ke čtyřem posledním dílům, které ve mně jednoznačně vyvolaly jistou kontroverzi. Pro nezasvěcené: jedná se díly 27-30, jenž byly vydány až o rok později pouze na DVD a naprosto uzavírají linku Kiby a jeho společníků. První díl OVA okamžitě navazuje na závěr původní série a po dvou epizodách mi ihned bylo jasné, jak bude dílo ukončeno. Pro někoho trochu ironický výsměch, ale já byl spíše smutný jak evidentně přímočaře a zjevně si tvůrci počínali. Opět se dočkáme klasické jednoduchosti a žádného překvapivého konce. Přestože režisér i scénárista rozhodně ambice šokovat měli, uskutečnění bylo těžkopádné a vyvrcholení několika posledních minut je pouze přehlídka naivní touhy ohromit publikum a co nejjednodušeji se dopracovat racionálnímu vyústění.

Wolf’s Rain tedy spadá do ranku složitějších a tématicky obtížnějších motivů, jež pro mainstreamového fanouška nejsou tak poutavé jako pestré světy plné klišoidních černobílých hrdinů, krásných svůdných panen a přehršle primitivního vtipu. Ovšem produkční tým si nabral příliš velké sousto a díky ohromné spoustě nelogičností či prázdných oken se z chytře načrtnutého děje stane guláš nesmyslností, ve kterém si půlku věcí domýšlím sám a to mě, jakožto diváka, po chvilce přestává bavit. Nedají se popřít kvality ve zručnosti práce s technickou stránkou věci. Hudba a animace jsou jistojistě nejpropracovanější součástí, ovšem bez důmyslného spádu zápletky nemohou fungovat dokonale.

PS: Obvykle se v anime dočkáme jednoho až dvou rekapitulačních dílů, tady dostanete rovnou čtyři… Naprosto zbytečně.

7.0/10
1 2 3 4 5