Tokyo Ghoul / Anime

No, časem to přijít muselo...

Popularita je u anime složitá záležitost. Občas si seriál své fanoušky zaslouží, ale často se jednoduše ocitne ve správný čas v rukou hlasitých lidí. Jedna věc je ale jistá – Jakmile se o sérii začne mluvit ve velkém, jen tak to nepřestane. Po necelých dvou letech odolávání jsem se konečně poddal nátlaku, abych si vytvořil názor na zanimovanou verzi Tokyo Ghoula. Můj výsledný názor mě překvapil, ale ne takovým způsobem, jak byste si mohli myslet.

Tokyo Ghoul vypráví o světě, kde krom lidí žijí také ghůlové – lidsky vypadající stvoření, která se ale živí lidmi. Jeho hlavním hrdinou je chlapec jménem Ken Kaneki, který svůj život tráví přibližně stejně jako každý introvertní středoškolák: čtením knih a chozením do školy. Jeho život je ale obrácen naruby, když ho málem v temné uličce sežere ghůl a Kaneki jen o vlásek unikne smrti. Aby Kanekiho zachránili, doktoři mu transplantují ghůlovy orgány a tím se z Kanekiho stane napůl ghůl. Všechno lidské jídlo mu přestane chutnat a jediné, co může ukojit jeho hlad, je lidské maso.

Hned ze začátku bych chtěl vyvrátit dojem lidí, kteří by si snad mysleli, že jde o horor. Tokyo Ghoul sice s prvky hororu zachází, ale pokud bych mu měl přiřadit žánr, byl by to šónen. Krvavější, ale stále šónen. Že se šóneny proslaví, není nic zvláštního, ale u Tokyo Ghoula jsem vždy viděl buď názor, že je buď naprosto skvělý, nebo zcela nekoukatelně úděsný. Přesto jsem se rozhodl jít do něj s co nejotevřenější hlavou, ale po několika dílech jsem si hned šel něco ověřit. Prvním varovným zvonem pro mě totiž byl fakt, že první série o dvanácti dílech obsahuje přibližně 70 kapitol mangy a každý díl tedy obsahuje téměř 6 kapitol. To je dvojnásobek počtu kapitol, než se většinou adaptuje.

To samo o sobě by nebyl problém, kdyby se tvůrci rozhodli přeskočit některé ságy, ale to se dle všeho nestalo. Anime totiž kapitolami projíždí jako nůž máslem a snaží se zařídit, aby se na obrazovce pořád něco dělo. Možná se teď ptáte: "To přece ale nezní zle, vždyť je dobře, aby se divák nenudil, no ne?" Ale když se neustále děje něco šokujícího nebo děsivého, jakákoli děsivá scéna přichází o jakýkoli dopad na diváka. Tokyo Ghoul takto nenechává prostor pro žádné zápletky nebo šokující zvraty, protože se všechny odehrají do minuty od jejich prvního naznačení. Při sledování anime jsem si připadal spíše jako u vzpomínkové epizody, která se snaží co nejrychleji vše shrnout. Tento styl vyprávění výrazně ovlivňuje také další prohřešek seriálu: charaktery.

Jednou z nejčastějších kritik, které jsem o anime předem četl, byla údajná ubrečenost hlavního hrdiny. Upřímně mi toto jeho chování, výrazné hlavně v prvních dvou dílech, přišlo jako poměrně uvěřitelná část jeho osobnosti. Pokud by mně někdo nenávratně změnil život, vrhnul mě do světa, ve kterém nechci být, a donutil mě doživotně jíst pouze jako kanibal, asi by to se mnou také pořádně otřáslo. Nicméně chápu, proč většině lidí zrovna Kanekiho stěžování tolik vadí. Anime zadaptovalo první kapitoly svižným tempem a nedalo Kanekimu příliš prostoru na normální lidské chování, pomocí kterého by postavu nějak sblížil s publikem. Jakmile k anime přijde někdo nový, vidí hlavního hrdinu pouze mentálně zničeného. Můj problém s postavami spočívá někde jinde… nebo přesněji, všude jinde.

Všechny postavy seriálu se totiž chovají podle předem jasně určených stereotypů a nikdy se z nich nevymámí. Ještě horší je fakt, že podobné stereotypy vidí člověk v každém druhém průměrném anime. Kaneki se chová jako naprosto obyčejný hrdina šónenu a jeho ghůlovská spolupracovnice Kirišima je jako každá druhá „kamarádka z dětství“. Seriál se mezi nimi ani nesnaží vytvořit jakoukoli chemii, prostě bez vysvětlení nebo společných scén přejdou z neznámosti a částečného strachu z Kanekiho strany do stavu vzájemné přátelské důvěry. Kaneki se nikdy krom pár krátkých scén nechoval jako člověk a nebyl mi proto vůbec sympatický. Místo toho jsem ho viděl přecházet z jedné situace, kdy mu někdo ubližuje, do druhé a nepřišlo mi proto nijak úděsné, když se mu stávaly věci, které bych normálně nikomu nepřál. Jestli má Kaneki být pouze prostředek k tomu, aby nám autor ukazoval různé drsnosti mučení, pak k němu nejsem schopný cítit jakoukoli sympatii. Vedlejší postavy na tom nejsou o moc lépe, ale nejhůře na tom jsou záporáci.

Všichni totiž spadají do kategorie „magoři“. Je tu magor, který chce Kanekiho sníst, magor, který chce Kanekiho rozsekat, magor, který chce Kanekiho umučit k smrti. Napsat takového záporáka je naprostá lenost, protože žádný z nich nepotřebuje pořádnou motivaci krom toho, že je prostě blázen. Ale nejen, že jsou špatně napsaní, všichni se chovají naprosto komicky zle a ničí všechno zajímavé, co by se na seriálu mohlo vyskytnout. Konflikt lidí a ghůlů jako dvou skupin se svou vlastní pravdou a světem není možno brát vážně, protože většina představených lidí jsou buď sadističtí blázni, nebo s takovými lidmi zjevně souhlasí. Zvlášť, když je Kanekiho vnitřní boj mezi lidskostí a ghůlovitostí nejvíce podtrháván právě v boji s jedním z těchto cvoků, který se v žádném případě nechová jako normální člověk.

Kdyby to vše bylo odprezentováno jako střet člověka, který už dávno přišel o svou vlastní lidskost, s napůl ghůlem, který se vší silou snaží svou lidskost udržet, mohlo by to být zajímavé. Jenže místo toho začne pak seriál hrát, že i ten prohnilý blázen, bezohledně masakrující každého ghůla v dohledu, byl člověk a všechny hrozně trápí, že musel umřít. Ještě podivnější je fakt, že jak na něj vzpomínají kolegové v dalších dílech, točí se to vždy kolem jeho nelidskosti a zmrdství. Tím jsem se snad prvně v životě stal svědkem toho, že seriál nejprve podkopal charakterizaci, ale pak dokonce podkopal její podkopání, čímž si sám vykopal dostatečně hluboký hrob, aby u mě upadl do naprostého zapomnění.

O všem, co Tokyo Ghoul dělá špatně, by se daly psát eseje, ale více méně to vše lze svést na opravdu špatnou režii a nekvalitní provedení. I poté, co jsem se donutil dokoukat první sérii, věřím lidem, že manga může být dobrá. Sám jsem ji nečetl, jenže navzdory přehnaně rychlému tempu jsem v anime občas viděl zajímavé nápady, naprosto zabité úděsnou prezentací. Pokud by seriál ten samý počet kapitol zadaptoval lepší režisér do 24 dílů, viděl bych v tom i potenciální 5-7/10. Stačilo by jen více času věnovat postavám a nesnažit se za každou cenu neustále ohromit diváka nějakou drsností.

Jenže tady nehodnotím mangu, ani potencionálně lepší zanimovanou verzi, ale to anime, které nám předalo studio Pierrot. A to táhlo dolů režie společně se všemi prohřešky, které sama způsobila. Proto dávám Tokyo Ghoulu své doporučující hodnocení: „Přeskočte to.“ Pokud vás to téma skutečně zaujalo, můžete se vrhnout na mangu, ale nezaručuji vám na 100%, že bude lepší. Na druhou stranu mohu doporučit Parazita, který se potýká s podobným tématem, ale zvládá ho výrazně lépe.

2.0/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
Průměr: 5.9 (998)
4. 4. 2016, 20:45

| 4. 4. 2016, 22:32 | Autor: Anonym

Jako docela slušnej pokus,tleskám,ale celkově je ta sračka spíš hate,ikdyž si psal že by se to tak nemělo brát,nevidím tam nic otevřeného,spíš jen hejt ;D

Obrázek uživatele Meon1845

| 6. 4. 2016, 11:59 | Autor: Meon1845
Těžko se nezachází do "hejtu", když se mi ten seriál opravdu nelíbil. Jako že opravdu na něm nevidím nic dobrého krom možného potenciálu mangy. Celé anime je odfláklé a kdyby se ho chopil někdo jiný, mohlo být hodnocení výrazně lepší. "Hejt" si ale představuji opravdu jinak.

| 6. 4. 2016, 00:03 | Autor: dahakere

Když si teď přečtu moje hodmocení na Akihabaře tak tomu říkám hate. U článku klobouk dolů, že si se o takové blbosti vůbec tak rozepsal. Hlavně 2. série se už ani nedala dodívat jak byla špatná. Osobně to řadím se SAO k nejvíc přehypovaným odpadům které jsem kdy viděl. Když už tomu dávají nízká hodnocení lidi co mají přečtenou mangu, tak něco v pořádku asi opravdu nebude. Ja me zi čtenáře nepatřím, ale ještě poznám, když je něco odfláknuté jako tohle "veledílo".

Obrázek uživatele Meon1845

| 6. 4. 2016, 11:10 | Autor: Meon1845
Původně jsem měl v plánu napsat ještě mnohem, mnohem víc. Nicméně už tak mi článek přišel přehnaně dlouhý (dosahuje skoro 4 normostrany) a měl jsem pocit, že jsem v každém odstavci vystihl jednu svojí myšlenku. Kdybych byl opravdu masochista, pustil bych si seriál znovu a napsal na něj pořádný rozbor. Ale na to nemám čas, ani chuť. A ani nejsem masochista :D Jinak jedna věc - a v článku to několikrát opakuju - já mangu nečetl a ani jí nehodnotil. Naopak, věřím, že by mohla být dobrá, ale záleží ze 100% na provedení. V článku jsem hodnotil jenom anime.

| 6. 4. 2016, 12:34 | Autor: dahakere

Já vím článek jsem četl. Tím že tomu dávají nízká hodnocení lidi co četli mangu jsem myslel všeobecně. Ještě jsem nikde nečetl žádné hodnocení: "Četl jsem mangu a anime se mi líbilo" opravdu ani jedno :D. Jinak jsem ani nevěděl že to dělalo Pierrot. to ledacos vysvětluje. Ještě jsem neviděl od nich nic co by se vyhrabalo nad průměr. Většinou se jim to povede právě naopak :D

| 5. 4. 2016, 19:36 | Autor: SnoopDogg

Ty jsi to oravdu vystihl! Já se na to koukal když to vycházelo a neměl sem nakoukáno víc titulů..  ale kdybych to viděl ted tak to dropnu po třech epizodách, dobrej potenciál- provedení šrot! A jak tady píše ''kolega'' že je to ''hejt''... Kurva, vypsal několik odstavců důvodů proč si myslí že je to sračka

Obrázek uživatele AisuSayuri

| 5. 4. 2016, 20:53 | Autor: AisuSayuri

Mně se líbila kostra příběhu, nebo spíše hlavní myšlenka. Ta byla poměrně zajímavá a chtěla jsem vědět, jak se Kaneki se změnou popere, co bude dál atd. Tím to ale končí. Co nový díl, to stále menší zájem. Doteď nechápu, co se z anime nakonec stalo. Pak už bylo až moc přehnané. Ale zase tak černě bych jej neviděla. Znám i horší anime.

| 8. 4. 2016, 16:23 | Autor: Minelyn

Mě osobně anime Tokyo Ghoul odstrašuje a každý den mám strach ze dne, kdy bude oznámena třetí série... Studio Pierrot mě neuvěřitelně naštvalo a zcela upřímně, tohle anime je totální kus shitu... Mangu mám přečtenou celou (včetně Tokyo Ghoul:Re) a jo, je to podle mě jedna z těch nejlepších mang vůbec. Manga je prostě bez chybičky a bohužel , anime je totální hovadina *kdo četl mangu ví o čem tady mluvím*. Shrnutím bych řekla, že anime se nedrželo mangy a totálně tím posralo všechny zápletky, postavy a celkově úplně všechno... Stane se :D Lituji ty, které anime okradlo o Ishidův masterpiece a modlím se za vás o remake ^^

| 4. 5. 2016, 11:06 | Autor: Rin

Ahoj,     asi hloupá otázka, ale kde si sehnala mangu ( v české verzi, pokud teda je )? Nebo sis jí koupila? Předem děkuju za odpověd - a ještě jednou se omlouvám za hloupou otázku.

| 11. 5. 2016, 18:37 | Autor: Minelyn

Já jsem si zatím zakoupila pouze 1. volumko mangy v angličtině a zbytek si přečetla online také v angličtině (http://mangafox.me/manga/tokyo_ghoul/)... Pokud jde o češtinu... Crew na letošním animefestu (na který jsem bohužel nedorazila T^T) oznámilo, že letos vydá 2 svazky mangy Tokyo Ghoul, tedy vlastně mangy Tokijský Ghúl (mě se ten název tak nelíbí T^T). Jsem sice ráda, že se rozhodli v ČR vydat zrovna tuhle mangu, ale z toho, co jsem zaslechla mám strach :D Jestli tam bude něco jako Cukiama Šu (Tsukyiama Shu v originále), tak se máme na co těšit =´D Nejvíc bych ale doporučila číst online v angličtině/češtině, ale to záleží na tvých znalostech ^^
Jinak online v češtině je dostupná pouze do 63. kapitoly (zatím). A to zde: http://m.weirdos-team.webnode.cz/mangy-online/v-prekladu/tokyo-kushu/

| 9. 4. 2016, 23:37 | Autor: Virty

Nojo studio to pěkně zmrvilo, ale i přes to mě první série bavila a nijak moc mi nevadila, ale chápu tvůj názor, proč se ti to nelíbilo. Druhá série byla už horší no, u té už můj zájem pomalu opadal a vůbec jsem nepochopil, proč Kaneki udělal co udělal a jeho další činy.

| 10. 4. 2016, 22:38 | Autor: Homunculus

I když po přečtení celé této recenze souhlasím s většinou toho co je tu napsané, tak zcela nesouhlasím s tak nízkým celkovým hodnocením, které tomu bylo uděleno. Nemyslím si že je to v porovnání s konkurencí tak hrozné, kdy z celé jedné sezóny jsou koukatelný pouze 2-3 díla (tak tohle bych řadil jako 4 :) )

Obrázek uživatele Meon1845

| 11. 4. 2016, 15:57 | Autor: Meon1845

Osobně nesoudím, že 2 je tak nízké skóre, abych se mu v tomto případě vyhýbal. Myslím si, že v Tokyo Ghoulovi je pokaženo vše, co pokaženo být mohlo. Ty 2 body jsou tam prakticky z toho důvodu, že už jsem viděl horší anime. Tady jsem prakticky dával jen body za potenciál a zajímavé nápady. 4 jsem nedávno dal Samurai Flamencu, které mi také přišlo plné zajímavých nápadů, ale nebylo úplně nejlepší. Původně jsem chtěl dát 2,5, ale pak jsem zjistil, že na těchto stránkách se u recenze používá i nula. 1 bod bych třeba dal Strike Witches, kde mě sledování toho anime vyloženě uráží, ale aspoň něco dobrého se o tom říct dá. A 0 je ponecháno pro takové klenoty jako Mars of Destruction, kde je hledání jakýchkoli kvalit marné.

Nemůžu hodnotit podle toho, že "obecně není moc koukatelných anime". Hodnotím podle svých standardů. Tyhle standardy má každý vlastní a určuje si, kolik je pro něj ze sezóny anime, co stojí za to. A když je prostě TG nejen nesplnil, ale byl hluboko pod nimi, tak jsem mu dal nízké skóre.

| 26. 5. 2016, 22:41 | Autor: Shorty

Omlouvám se ale v jap anime jsem novaček když to musím nějak vysvětlit aby jste pochopily důvod mé otazky.. tokyo ghoul mě celkem dost zaujal.. ale pořád nevím kolik přesně je dílů a serii? koukala jsem na netu a někde čtu 2 serie  z druhé cca 6 dílů a najednou na jedné  strance něco o 3tí serii.. sakra jsem zmatená.. tak jak to je?

| 22. 7. 2016, 13:27 | Autor: Shirlet

Ahoj...takže jenom abych ti to objasnila...Vlasně je 1. série Tokyo ghoul, která obsahuje 12 dílů, potom je druhá série Tokyo ghoul A, ktérá obsahuje také 12 dílů. O třetí sérii se zatím jenom spekuluje, protože ještě nevyšla (nebo co já aspoň vím). Dále autor vydal i Tokyo ghoul OVA, která má jenom 2 díly a nenavazuje na Tokyo ghoul. Můžeš se na to podívat na shirai nebo na hakuhódžó no senši :)

| 19. 9. 2016, 16:18 | Autor: Elmarto

Tokyo ghoul bylo moje první "krátké" anime po 1000 filerech v Narutovi, následovaných koncem mangy a asi 10 sérií Bleache. Tehdy mi to přišlo jako neuvěřitelně kvalitní a do té doby neviděné. Hltal jsem každou minutu. Což mimochodem dělám u každého nového anime s potenciálem, dokud neni mezi díli víc jak den času a neopadne nadšení a zvědavost. Zpětně si řikám, že tenhle článek má ve všem pravdu. Na začátku prázdnin  jsem se podíval na pár dílů. Ale totálně mě to nebavilo, ba na opak. Víc vynikly nelogické a otrvané části.  Naštěstí mám stále rád soundtrack. A to neni uplně můj šálek kávy. Ohledně mangy. Pro mě osobmě má zajímavý styl kresby, který je ale lehce matoucí, což matoucímu příběhu po 2. sérii moc nepřidává. Poslední půl rok, možná už rok, jsem to nečetl. Tak těžko říct jestli se to vyjasnilo nebo jen následovala další série nic neříkajících smrtí a milión označní úrovní postav.P.S. Nejsem si jistý, ale mám pocit, že v manze to nebylo s postavama o moc lepší. Ve výsledku anime nabralo co mohlo z ničeho a proto nebylo potřeba 24 dílů na sérii.  To ale neberte úplně vážně.

| 19. 9. 2016, 16:20 | Autor: Elmarto

Zmizeli mi odstavce, takže je mi líto každýho, kdo se ten paskvil bude pokoušet číst. Příšerný pravopis a ještě bez odstavců. Lepší smazat adminem. :D

| 22. 2. 2017, 18:11 | Autor: ste ubožáci

jse ubožáci co sou mi k smíchu. Když je někde kritika kladná tak všichni souhlasí a jakmile je někde zaporná tak zase tam vidíte jen souhlasy s tím jaká to je sračka.... fakt je mi k smíchu i na blití zároven jak sou lidi falešní. Můj názor je takový že mě se to téma docela líbilo. Nezajmá mě ani charakter postav ani takové sračky okolo ale akce, kostra a děj. Vše je tam pochopitelné a pokud ty se nevyznáš v těch postavách nrní to chyba anime ale toho že máš pomaloučké myšlení. Každej koho znám umí skvěle vystihnout charakter postav po shlédnutí anime a pokud ty to nedokážeš tak si asi tupý naperosto zaostalý pako :)
Když se ti to nelíbí a jak si psal: upadl v zapomění tak proč to kritizuješ? Možná tě to překvapí ale nikoho tvuj ubohý nazor nezajmá jestli se ti to nelíbilo neměl si to vubec sledovat. Tady máš mou kritiku tvé logiky: Nelíbí se mi to je to uplná sračka ale prostě sem se na to díval... proč? já nevím asi jen abych si mohol stěžovat jaká je to sračka xD

Když se mi něco nelíbí tak to nesleduju natož abych se zdržoval a ztrácel čas tak dlouhou kritikou něčeho co mi nestálo ani za sledování.

Obrázek uživatele Meon1845

| 24. 2. 2017, 14:20 | Autor: Meon1845

Mno, na první část tvého komentu reagovat nebudu, protože u většiny vůbec nechápu, co v něm vlastně vypichuješ. Já snad řekl, že Tokyo Ghoul nemá definované charaktery? Většinu času je má, ale pak si s nimi občas anime dělá, co zrovna potřebuje. Přišli mi stereotypní a nejhorší to bylo u záporáků.

Jestli se ti anime líbilo, nikdo ti to nebere. Přeci jen je tohle moje subjektivní kritika a pro mě jsou ty "kraviny" jako charaktery mnohem důležitější než jenom akce a to, aby se pořád na obrazovce něco dělo.

A na anime jsem se koukal, protože jsem chtěl vědět, o čem lidi tak básní. Kritiku jsem napsal, protože jsem chtěl nějakým způsobem předat svůj názor na věc, než abych jen napsal "Tokyo Ghoul je sračka". Díval jsem se na to prostě a jednoduše proto, že kdybych to neudělal, lidi by mi říkali: "Nesuď něco, co jsi neviděl!" Ale pak se najdou i tací jako ty, co řeknou: "Nekoukej se na to, když se ti to nelíbí!" A jak si má člověk mezi těmi možnostmi asi vybrat :D

| 17. 9. 2017, 23:39 | Autor: Zukato Tokuaric...

Hoj,neznate nekdo nejakou stranku kde bude "Tokyo ghoul root A" všech 12 dílu, funkcni prehravac, ceske titulky a bude to online. Arigato ^-^