Pokémon XY / Anime

Obstojí tato série i bez nostalgie?

Nikdy jsem nebyl člověk příliš posedlý nostalgií. Právě naopak – kdykoli jsem se pokoušel po letech vracet k seriálům z dětství, odešel jsem zklamaný. Ať už to byl Sonic X, Oban, nebo Totally Spies, mé oblíbené seriály z mých „mladých let“ jednoduše neobstály. Podobné to bylo i s příběhem o jisté žluté elektrické myši a jejím kamarádovi z Oblázkového města. Přestože mě Pokémoní hry baví do dnes, s anime to nikdy tak slavné nebylo. Snažil jsem se ho rozkoukat několikrát, avšak po chvíli mě odradilo línou animací a epizodními díly, které nikdy nikam nevedly a jely jako přes kopírák.

Pokémoni pro mě byli symbolem recyklace a kdyby mi nejnovější sérii s podtitulem XY nedoporučil člověk, který mi už v minulosti ukázal pár skrytých klenotů, asi bych se do ní nikdy nepustil. Výhodou pro mě byl mimo jiné i fakt, že tato Pokémoní série nepředpokládá znalost všech 800 dílů, které jí předchází, tak jsem se rovnou mohl vrhnout do „toho nejlepšího“. Zůstal jsem přesto skeptický a rozhodl se Pokémonům XY dát 10 dílů na to, aby mě zaujali. A protože nikdy nerecenzuji seriály, které jsem nedokoukal, můžete tušit, jak to se mnou dopadlo.

Předpokládat, že fanoušek anime nezná příběh Pokémonů, je snad jako se domnívat, že maturant nikdy neslyšel o Jidášovi. Ale protože i tací se najdou, tak jen v krátkosti. Poznejte Satošiho (Ash Ketchum v českém dabingu), mladého klučinu z regionu Kantó. Jeho snem je stát se trenérém pokémonů, příšerek všech možných tvarů a velikostí, pomocí kterých jejich trenéři bojují. Satoši ale nechce být jen tak ledajakým trenérem – hodlá vyhrát pokémonní ligu a stát se tím nelepším, jak nikdo před ním. V sérii XY se rozhodl vyzvat ligu regionu Kalos a na jeho cestě se k němu přidala Serena, začínající trenérka pokémonů a Satošiho kamarádka z dětství, Citron, ne příliš úspěšný vynálezce, a Citronova mladší sestra Eureka.

Prvním bodem, o kterém bych rád promluvil, je režie animace. Pokémoni byli vždy známí tím, že jejich boje jsou plné statických pozadí plných čar, každý útok je naanimován jednou a stejná animace se opakuje při každém použití té které schopnosti. U Pokémonů XY se sice občas stále některé animace opakují, ale s jistotou jsem schopný říct, že animace je jedním z nejsilnějších bodů této série. I když není vždy nejdetailnější, práce s kamerou a 3D prostředími vytváří vzrušující zážitek, který diváka nadchne i u méně významných bojů. Všemu pomáhají jednoduché návrhy pokémonů, které dovolují pohyblivější kameru a sledování akce přímo z jejich pohledu. U nejdůležitějších scén animátoři jedou na 110% a posunuli má očekávání od ostatních nekonečných i krátkých sérií. V případě animace je vždy nejlepší dát příklad, a proto jsem vybral jeden nespoilerový: ODKAZ

Když mě Pokémoni XY prvně chytili, rozhodl jsem se sepsat seznam bezvýznamných dílů, abych si udělal představu o tom, kolik jsem zbytečně ztratil času. Ale kolem 40. dílu jsem ho zahodil, protože mi ze všech dílů zbyla akorát čísla 12 a 13. I horší díly se totiž v průběhu ukážou jako důležité samy o sobě, a u jiných se význam ukáže časem, třeba i po dvaceti dílech. 90% „fillerů“ má svůj smysl a vedlejší postavy nejsou představovány jen tak, protože u mnohých můžete v budoucnosti čekat návrat. Převážnou většinu dílů lze odůvodnit ať už vlivem na hlavní příběh, novou taktikou pro Satošiho, nebo vývojem ostatních postav. Mezi postavy počítám i pokémony hlavní čtyřky, protože všichni mají dostatek vlastní osobnosti na to, aby byli schopní i jednotlivě táhnout několik dílů.

Ze všech postav nejvíce vyniká Serena, Satošiho nová společnice. Ze začátku je význam téhle holčiny poměrně nejasný, protože nemá žádný vlastní sen, ale přitom se nechová jako řadová Satošiho roztleskávačka. Měla sice sem tam podivné poznámky, které mi začaly dávat smysl až časem, ale v prvních dílech byla poměrně nevýrazná. Nicméně to jí nechalo obrovský prostor na rozvoj a právě určení jejího snu a cesta za ním patří k tomu nejlepšímu, co vám tohle anime nabídne. Ze všeho nejvíce mě překvapilo, že je Sereně postupem času věnováno dokonce více prostoru než Satošimu. Možná je to i tím, že Satošiho cíl je už dávno jasný a jen tak se ho nezbaví, a proto se tvůrci rozhodli do seriálu přidat postavu schopnou zažívat i zklamání a nedostatek motivace. Její silné momenty udělaly z klasického šónenu s dobrou akcí anime, které jsem sledoval kvůli charakterům.

Jestli si přijdete překvapení, že Pokémoni snad znějí koukatelně, pak si nedovedete překvapit můj šok při zjištění, že z celého týmu pracujícího na Pokémonech se na hlavní pozici změnil jedině režisér. Zbytek hlavního týmu zůstal stejný od Best Wishes, série tak špatné, že i dlouhodobí fanoušci mezi mými kamarády ji dropli se slovy, že ten seriál už nemá naději. Režisér ani není nikdo příliš významný – dělal sice na několika epizodách Hunter x Hunter, One Outs a Doraemona, jenže působil pouze jako pomocný režisér nebo storyboardista. Podle výsledku jeho práce se ale zdá, že dokázal přinést spoustu nových nápadů, smysl pro akčnost a kontakty na pár skvělých animátorů. Zbavil Pokémonní anime těch nejhorších prohřešků a udělal z něj seriál schopný obstát mé standardy.

Jenže i tato série má své mouchy. Jednou z nich jsou všem dobře známí Rakeťáci. Ano, i oni se Satošim přitáhli do Kalosu a přibližně ve třetině dílů se objevují jen proto, aby v nich byli. Občas se dokonce objeví lepší rivalové nebo konflikty, ale přesto si Rakeťáci přifaří se svým „Jdeme si vzít vaše pokémony!“ a ukradnou konec epizody. Existují s nimi i dobré epizody, ale pouze pokud nehrají roli řadového záporáka a mají nějaký vtip. Dalším problémem by byla již zmíněná občasná recyklace animace. Existuje asi 6 různých animací pro bleskový útok, z nichž jedna je používána pro většinu dílů. Přestože chápu, že animovat 70 různých bleskových útoků je nesmysl, byl bych raději, kdyby přinejmenším používali těch šest rovnocenně. Na rozdíl od předchozích sérií alespoň animátoři zasazují útoky do prostředí, ve kterém se odehrávají, takže pokud nesledujete díly hromadně, možná byste si opakování animace u méně používaných útoků ani nevšimli.

Mým největším problémem při určování řádného hodnocení byla nepravidelná kvalita dílů. Navzdory tomu, že většina dílů má v příběhu své místo, pár dílů není zpracováno úplně nejlépe. U některých dílů jsem měl pocit, že jejich potenciál nezůstal úplně využitý, a u jiných zase, že by potřebovaly trochu přidat na zajímavosti. Asi u dvou dílů jsem si dokonce říkal, že to jsou variace na předcházející díl ve stylu: „Co kdybychom v té situaci místo těchto postav sledovali tyto?“. Sice je průměrných dílů kolem desíti, ale přesto mi občas zabily náladu. Na druhou stranu, ani u Hunter x Huntera nemohu tvrdit, že by se mi líbil opravdu každý díl a důležitější je celkový dojem. A přestože jsem za tyto díly nakonec půl bodu strhl, i s desíti průměrnými díly zbývá osmdesát lepších, kvůli kterým jsem u seriálu vydržel až do konce a přitom ani nemyslel na přeskakování fillerů. Jednou za čas se totiž ukáže díl, který divákovi naprosto vyrazí dech a anime mu dá na vědomí, že pořád ještě umí překvapit nebo ohromit.

Ještě před dvěma měsíci bych nečekal, že budu o Pokémonech psát s nadšením, ale Pokémon XY můj názor naprosto změnil. Dobré a lidské postavy spolu s vynikající akcí a soundtrackem tvoří více než obstojné anime. Hlavním problémem, který mi brání v jeho doporučení, je fakt, že se jedná o nekonečnou sérii. Ne všichni mají čas sledovat devadesátidílnou sérii, jejíž myšlenky byly už zpracovány i v kratších sériích. Přesto si myslím, že jde o zábavné anime, a mé doporučující hodnocení tedy zní: „Pokud hledáte dobrý dlouhý šónen, jděte do toho!“ Vzhledem ke kvalitě předchozích pokémonních anime jde o jasný krok vpřed a doufám, že pokračování ve formě nové série XY&Z na něj dobře naváže.

7.5/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10