Gamaran / Manga

Oplatí sa pridať si túto uzavretú sériu do svojho readlistu, či nie?

Manga séria, ktorá mnohých milovníkov kvalitných shonenov trestuhodne minula. Presne takto sa dá definovať Gamaran, dielo od menej známeho autora menom Nakamaru Yousuke. Gamaran vychádzal v rokoch 2009 až 2013, kedy bol po 194 kapitolách ukončený, a či uspokojivo, to sa dočítate v ďalších riadkoch.

Odohráva sa v Japonsku cirka v 17. storočí, kde si Daimyo mocného štátu Unabara práve hľadá svojho nástupcu spomedzi svojich 31 synov. Rozhodnúť o vyvolenom sa má v turnaji bojových umení, kde sa každý zo synov pokúsi nájsť to najsilnejšie. Jeden z nich, Naoyoshi Washitzu, vyhľadá dojo, z ktorého pochádza najsilnejší vládca meča Kurogane Jinsuke, reprezentant štýlu ogame. Naoyoshi však zistí, že ten je už roky nezvestný, ale našťastie v doju nečakane objaví svoju novú nádej Kuroganeho Gamu. Mladý Gama má za cieľ prekonať svojho otca Jinsukeho, a stať sa najsilnejším šermiarom v Unabare. Naoyoshi si tak vyberie školu Ogame a spolu s Gamom začínajú dobrodružstvo v smrtiacom turnaji.

Gamaran do deja vtrhne závratnou rýchlosťou a preto môže mať čitateľ občas pocit, že Gama ešte ani nestihol poraziť prvého súpera a už na neho čaká ďalší boj. V tomto ohľade nasadil Gamaran latku veľmi vysoko, avšak sa mu to vypomstí v neskorších post-timeskip častiach mangy, keď tempo upadne. A síce v kapitolách bez akcie nezaujme ako v tých, kde sa bojuje, nie je treba sa báť. O súboje a o veľmi kvalitné súboje nie je núdza ani v neskorších kapitolách mangy. Milovníci japonských smrtiacich hračiek si prídu na svoje a nájdu sa dokonca aj štýly bez použitia zbraní. Dej je skutočne vrtkavý, obsahuje zrady a iné dejové zvraty, a po približne šesťdesiatich kapitolách príde i timeskip, ktorý na grádoch uberie, ale onedlho sa dostane späť do koľají.

Kresba je dobrá. Tváre či pohyby postáv v súbojoch sú nakreslené na jednotku, no nejaké svetoborné pozadie netreba hľadať. Niekedy je až na zamyslenie, ako dlho sa musel Yousuke venovať štúdiu jednotlivých bojových štýlov. Vďaka jeho snahe je bojových nástrojov v mange ozaj mnoho a každý je nakreslený výnimočne a autenticky. Teda autenticky v porovnaní so žánrovou konkurenciou. Ilustrácia nezaostáva ani pri vykreslení jednotlivcov, dajú sa ľahko zapamätať a tak manga netrpí Bleach syndrómom rovnakých tvárí. Gama a jeho priatelia sa neboja na porazenie súpera použiť všetky možné prostriedky a ani tie brutálne. Autor zvykne kresliť i seinenovsky, takže letiace hlavy nie sú prekvapením.

Okrem Gamu existujú ešte ďalší členovia Ogame školy. Sú nimi Shinnojou Sakura, Zenmaru Ichinose a najviac badass postava, aká sa dá v mange nájsť, Sengoku Iori. Gamaran ponúka aj kopec iných postáv, no nie tak dobre vykreslených ako sú títo páni, a rozhodne nie s takým vývojom ako Zenmaru. Plusom je, že otravná ženská postava sa hľadá ťažko, pretože tých zapamätateľných sa dá spočítať na prstoch jednej ruky. Určite tu budú aj záporáci, ku ktorým sa dá nájsť cestu, ale aj množstvo zbytočných postáv. So všetkými je samozrejme potrebné bojovať a tým pádom prišiel stereotyp. Mange by tak vôbec neuškodilo, keby má o takých päťdesiat kapitol plných zbytočných bojov menej. Horším je ale skutočnosť núteného ukončenia mangy kvôli slabším predajom. Nie je síce najhoršie, no v podstate sa celý čas čitateľ teší na niečo, čo dopadne úplne inak.

Hodnotenie

Gamaran je kvalitný faito shounen, bez nejakých výraznejších chýb. Po čase však kvôli dejovo nepotrebným súbojom cítiť stereotyp. Postáv je veľa, no mnohé sú charakterovo ploché. Táto manga však nezakladá na postavách, ale na súbojoch. A poviem vám, veľa lepších kúskov so stretmi mečov nenájdete. Body dole z hodnotenia dávam aj za nútený koniec, za čo však autor nemôže. Dosť ma prekvapuje, že pri súčasnej mentalite japonských konzumentov mangy sa udržal až 194 kapitol. Summa summarum Kurogane Gama a jeho príbeh si vyslúžil slušné skóre a nemám problém si niektoré kapitoly prečítať aj znova, lebo o pokračovaní alebo anime spracovaní môžeme asi len snívať.

7.5/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10