Terra Formars - Kniha 1 / manga

Séria, ktorá mohla byť hitom sezóny stratila väčšinu svojho potenciálu cenzúrou anime. Možno si to ale napraví tento rok vďaka výmeny väčšiny nálepiek s menami na stoličkách, ktoré to riadili. Osobne mám radšej mangu a preto sa dnes spolu pozrieme, aké mám pocity z prvého zväzku tejto série.

Prvý zväzok vychádza na necelé tri stovky českých korún a hneď po vybalení ma prekvapili netypické rozmery knihy. V porovnaní s inými sériami, ktoré v knižnici mám, Terra vyčnieva vo všetkých smeroch. Je vyššia a i širšia približne o jednu pätinu od zvyšku anglicky preloženej zbierky. Spočiatku som mal obavy, ale po dočítaní uznávam, že takmer desať palcová uhlopriečka stránky je super, zvlášť ak sa jedná o kresbu ako u tohto kúsku. Nepreplácané obálky zväzkov sú väčšinou viac podarené, a i preto Terre nie je moc čo vyčítať. Na prednej stránke je iba jedna postava, mohutný názov série, mená autorov, a dobre spravený lesknúci sa strieborný efekt švába, Marsu a čísla zväzku.  Zadná strana disponuje temnejšou farbou s opäť strieborným efektom Marsu. Čo už je ale menej príjemnou časťou prednej obálky je asi dva centimetre široké upozornenie o nevhodnom obsahu pre mladších. Keďže sa  jedná o seinen tak to chápem, mohli to ale vyriešiť ako u Berserka, kde je to vo forme nálepky. Možno sú už ale zákony iné, a upozornenie musí byť trvalou súčasťou obálky.

Dej sa odohráva v 26. storočí. Planéta Zem už nemá kapacity pre toľko ľudí, a preto sa začal projekt na kolonizovanie Marsu. Mars prešiel päťsto ročným formovaním a vďaka machu a švábom je bývalá červená planéta pripravená na zaľudnenie. Problém je, že šváby tiež prešli vlastným vyformovaním a obyčajní ľudia proti nim nemajú šancu na prežitie. Je tak zostavený tím astronautov, ktorých DNA bolo zmiešané s DNA hmyzu, tím má za úlohu postaviť sa švábom na odpor. Boj o planétu môže začať.

Tempo nenechá na seba dlho čakať, v prvej kapitole je pomalšie ale hneď od začiatku sa striedajú dve dejové linky, ktoré s ladnosťou vtiahnu do príbehu. Zatiaľčo jedna sa zameriava na spoznávanie postáv, druhá vysvetľuje ako bol Mars preformovaný. Prirodzené prelínanie funguje počas celého zväzku a udržuje tak čitateľa v pozornosti. Úvod s predstavením bol trošku hrr a nestihol som tak pohltiť úplne všetky postavy. Ku koncu knihy som ale zistil, že sa nič nedeje, pretože to po čitateľovi séria ani nežiada. Avšak tým vznikol problém s prvým zväzkom, bál som sa iba o pár postáv a veľa členov tímu tam bolo iba do počtu. Momenty, ktoré majú prekvapiť, sú spravené na jednotku, knižka nedáva žiadne náznaky toho, že sa niečo blíži, zrazu ste proste v tom. Čitateľov môže zaujať i vysvetľovanie vlastností hmyzu prepojeného s človekom. Spôsob života, čím je každý jedinečný a následné aplikovanie tých schopností v boji. Hlavne sa jedná o skutočný hmyz žijúci na Zemi a vďaka tomu poskytne séria v budúcnosti určite veľké množstvo kombinácii súbojov.

Rozmiestnenie panelov značne napomáha tempu, netreba sa tak báť nejakého zaseknutia, vždy presne viete, kde sa momentálne v príbehu nachádzate. A všetko dokopy to umocňuje veľmi pekná kresba, s ktorou si Tachibana vyhráva do detailov. Súhra svetla a tmy u oblohy Marsu dáva pocit, že sa mraky naozaj hýbu a planéta tak vyzerá na papieri veľmi živo. Túto súhru ale využíva miliónkrát lepšie pri kreslení švábov, ktorí síce majú povedzme jednoduchý design, ich ilustrácia je ale potiahnutá na taký level, že i nezainteresovanému bude jasné, že sa jedná o nejaký pancier. Navyše anatómia postáv sa kľudne môže porovnávať napríklad s tou v sérii Gantz. Vďaka tomuto záporáci prvého zväzku vzbudzujú pocit rešpektu a definitívne každého zaujmú. Hnev, strach a iné emócie sú z tváre čitateľné z prvého pohľadu a možno i preto sú postavy dostatočne sympatické. Vyhrávanie sa s dvojstránkami môžem iba chváliť a na tom väčšom formáte to je priam pôžitok. Všetko na dvojstránkach je vypracované do detailu a vďaka tomu sa jej darí plniť to čo má, ohúriť.

Ako správny seinen sa manga nebojí zapojiť i totálny masaker postáv. Krv a vnútornosti sú na stránkovom poriadku. Stačí, aby na scénu prišiel jeden šváb a z postáv sa dá zahrať puzzle. Navyše autor asi nesúhlasí s tým, že hlava patrí na krk, prípadne majú šváby nejakú odnož basketu, pretože jej oddeľovanie bolo snáď najčastejšou príčinou smrti. Nesporným dôkazom toho, že séria je zameraná na starších, je prítomnosť nebojácnosti vyťahovania problémov jednotlivých krajín. Či už to má byť chudoba, prostitúcia, FGM alebo niečo iné.

Behom zväzku sa postupne predstavujú astronauti, vedec a veliteľ posádky, plus domorodci Marsu. Ako som napísal už skorej, predstavovanie zo začiatku bolo celkom na rýchlo, ale neskôr prídete na to, že keby tam ani nebolo, nič sa nedeje. Každý z lode Bug2, ktorá pristála na Marse, má nejaké smutné pozadie, ktoré ho dohnalo k tomu, aby podstúpil proces, po ktorom už viac nie sú ľuďmi a vybrali sa tak spolu na cudziu planétu. U niektorých je minulosť predstavená behom deju, ostatní dostali priestor na bonusových stránkach, kde je v pár vetách predstavená ich minulosť a ich dôvody na účasť v misii. A hoci sú vám postavy prakticky šumák, poznáte ich iba desať minút, tak niektoré osudy chytia za srdce, nezaslúžili si to. Nuž taký je život, a teraz sa musia postaviť svojmu novému životu na cudzej planéte. U hlavnej postavy Komachiho vadil iba fakt, že na svoj strach zo švábov zabudol až moc rýchlo. Spolu s kapitánom výpravy boli najzaujímavejší, dokázali sa správať ľudsky a prirodzene. V momente, keď prišlo do tuhého, nahodili vážny výraz a snažili sa postarať o svoje, i o cudzie bezpečie.  Navyše Komachiho správanie sa často nechalo uniesť emóciami pri ochrane svojich druhov, o to charizmatickejšie a prirodzenejšie pôsobil.

Kapitoly sú pomenované ako misia jeden, dva, tri a tak ďalej, a po dokončení je celý zväzok jedna veľká misia, ktorá plynie ako napeckovaný film plný akcie a zvratov. Navyše sa premení na misiu o prežitie, pretože vyjsť s novými obyvateľmi planéty nie je tak jednoduché, zvlášť ak ste prišli s účelom ich vyhubiť. Čo sa týka Marsu, bol iba mierne ukázaný, ale ani to nevadí, pretože boli náznaky, že to nie sú iba skaly a šváby. Navyše z ich prvého predstavenia sa dá odvodiť, že majú problémy aj medzi sebou, prípadne nie sú na planéte jediní obyvatelia. Príbeh bol predsa len vyslovene zameraný na zoznámenie sa s problémom osídlenia planéty a spoznanie charakteru švábov a preto náčrt planéty na začiatok stačil, a zbytočne tak nezdržiaval. Príbeh je určite chytľavý a nápadom zaujímavý. Šváby sú možno iba iné označenie pre nepriateľa, ktorý by sa mohol vydávať i za marťana alebo kde akého démona, ich využitie je ale opodstatnené. Vďaka tomu, že pochádzajú zo Zeme, bude zaujímavé sledovať, aký rôzny hmyz, či živočích môže byť proti nim nasadený. Myšlienka, ktorá hovorí o prirodzenej ľudskej nenávisti a odporu k švábom, a potom hodí späť na to, že šváby majú úplne rovnaké pocity k nám, je na zamyslenie.

Po úvodných stránkach sa priestor na vtip vytratil a pre mňa nefungoval ani v samotnom začiatku. Možno to je zapríčinené tým, že som postavy ešte nepoznal, alebo jednoducho nemám zmysel pre kvalitný humor. Nečakajte sériu, u ktorej sa nasmejete, aspoň nie hneď. Je to drsný seinen, ktorý si v prvej knihe na neho iba nehral, naozaj ním bol. Nedostatok vtipu je rozhodne plus, pretože sa aspoň udržiavala, ak nie gradovala, atmosféra.

Terra Formars síce nie je úplný top seinenoviek, zatiaľ chýba napríklad sex a nahota, je ale dostatočne drsná a krvavá na to, aby zaujala starších čitateľov. Nie sú tam žiadne klišé a iba málo predvídateľných situácii. Časom sa určite pridá i poriadny záporák, či záporáci, a séria sa tak zdvihne o ďalší level vyššie. Rozhodne sa na to teším, a ak niekto ešte stále váhate, skúste si pozrieť kresbu. Lebo to je to, čo ma do toho dostalo.

8.0/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10