Nanatsu no Taizai / manga

Meliodas a jeho kumpáni. Manga, ktorá je u AMzone zaradená medzi takzvané fu*king série, je u pravidelných divákoch určite známa. Keď to ale celé zosumarizujeme čierne na bielom, čo z toho dostaneme?

Príbeh, ktorý píše a kreslí Nakaba Suzuki od roku 2012, si stihol získať už veľkú popularitu, drží sa vysoko v rebríčkoch, počet kópii v obehu je v rádoch miliónov a pripravuje sa mu už i druhá séria anime adaptácie. Na svojom konte má i dve OVA a spin-offy. Nakaba vydal už cez 160 kapitol a niekoľko špeciálov, tiež je verejná informácia od autora, kde tvrdí, že plánuje príbeh natiahnuť maximálne na štyri stovky kapitol. Samozrejme to môže ale dopadnúť ako s Odom, kedy mal príbeh skončiť do piatich rokov, ako to ešte (ne)dopadlo vieme.

Dej je pomerne jednoduchý, dá sa zhrnúť do pár viet. Zlí rytieri, ktorí sú v skutočnosti tí dobrí, utiekli z kráľovstva po údajnom nevydarenom pokuse o zvrhnutie kráľa z trónu. Ich snahu prekazili statoční Svätí rytieri kráľovstva, ktorí sú naopak zase tí zlí a tento pokus na nich prišili. Zločinci, známi tiež ako oddiel pod názvom Sedem smrteľných hriechov, sa po desiatich rokoch vrátili a nie je známe, čo majú v pláne. Toto naozaj nemá čím zaujať a pôsobí to bohužiaľ genericky. Námet toho, že zlí sú v skutočnosti dobrí a naopak, už mohol divák vidieť niekoľkokrát v rôznych dielach a nemusela to byť len manga. Pri zmienke o hriechoch asi každému ako prví prídu na myseľ homunculovia z príbehu bratov Edwarda a Alphonse, a tak to môže u niektorých vyvolať nechcený dojem toho, že nikdy sa týmto hriechom nič nevyrovná.

Svet, ktorý je pravým fantasy sa odohráva v stredovekom Anglicku. Autor sa inšpiruje napríklad legendami ako je Artuš a jeho mesto Kamelot. Postavy často dostávajú mená po rytieroch guľatého stolu a nechýba ani Merlin. Od obyčajných trolov a škriatkov sa objavia tie najbežnejšie rasy ako sú obri, víly, upíri, druidovia a tak ďalej. Čakám snáď už iba na trpaslíkov a elfov. Svet je obrovský a ešte stále ponúka mnoho nepreskúmaných častí, ktoré boli zatiaľ iba načrtnuté alebo spomenuté. Taktiež je i krvavý a brutálny. Samozrejme tu je mágia, nadľudské schopnosti, prameň nesmrteľnosti a všetko dobré, čo by taká séria určite mala obsahovať.

Séria Nanatsu no Taizai si zakladá hlavne na postavách a vzťahoch ako na príbehu samotnom. A skutočne jej to vychádza. V príbehu sa ako prvý ukáže kapitán oddielu Meliodas, ktorý je síce perverzák, neobľúbi si ho ale iba málo ľudí. Hriechy sa postupne odhaľujú, a diváci tak zisťujú veľa informácii v kvalitnom tempe. Takmer každá postava má za sebou nejakú minulosť, ktorá vyformovala jej charakter do dnešnej podoby. Vďaka tomu všetky pôsobia autenticky, a hoci sú niektoré otravnejšie ako iné, je to opodstatnené.

Dokonalo fungujúce vzťahy medzi postavami, ktoré si navzájom plne dôverujú a chránia sa, sú ešte posilnené emóciami ako láska a priateľstvo. A čo je dôležité, veríte im! Charaktery postáv nie sú ploché, ale presne také ako by ste ich mali vnímať. Vzťahy a interakcia medzi nimi je násobená atmosférou, ktorá je vykresľovaná akoby to bol film. A ak sa stane, že predsa len si nenájde niekto svoju najobľúbenejšiu postavu medzi hriechmi, nebudem sa diviť, pretože výber z vedľajších postáv je obrovský. Svet je neustále doplňovaný o nové postavy. U každej z nich strávite dostatok času na to, aby sa dala pochopiť. A keď už to vyzerá, že poznáme všetkých, opak je pravdou. Z ničoho nič príde na scénu desať doteraz neukázaných.

Zaujímavosťou je i to, že séria sa občas odtrhne a príde s pár kapitolami, ktoré síce stratia výrazne na tempu, no začnú sa na plno riešiť vzťahy s dokonalo vybudovanou atmosférou. V momente, kedy sa dievčatá prechádzajú mestom a rozprávajú sa, zatiaľ ako sledujete obyčajné hrajúce sa deti, jednoducho chytá za srdce. Hlavne vďaka tomu sa uchytila i u nežnejšieho pohlavia a získala si jej obrovskú popularitu.

Ak sa chcete zasmiať, zasmejete sa. Zábavná časť si vsádza na pomerne jednoduchý vtip, ktorý je ale vyjadrovaný typickým správaním postáv. Po čase sa humor ale začne opakovať a hoci stále nie je otravný a nepôsobí na silu, jeho efekt sa postupne znižuje. Až sa môže na koniec stať, že ho čitateľ prestane vnímať úplne. Nezačne byť ale rušivým, skôr bude vyvolávať iba pousmiatie. Predsa len, opakovaný vtip už nie je vtipom.

Nakaba si kresbu vychutnáva a je to cítiť. Úplne do detailu prepracovanú ilustráciu, kedy aj z obyčajného stromu dostanete pocit toho najstaršieho a najmajestátnejšieho stromu.  Tieňovanie brnenia, z ktorého je priam cítiť skutočný kov. Úplne epicko nakreslené dvojstránky, kedy sú emócie vďaka skvelému šrafovaniu ozaj cítiť. Potom sa ale z ničoho nič objaví pár kapitol, ktoré sú úplne bez pozadia, je vidno iba postavy. A aby to nebolo moc jednoduché, tak som postrehol už aj panely, kde to skôr vyzeralo ako náčrtky. Takáto kresba sa objavila iba v pár kapitolách a v pomere so zvyškom je to zanedbateľné mínus. Rozvrhnutie panelov je spravené na výbornú, určite sa nestane, že sa čitateľ stratí, nebude vedieť ktorá bije, či kto zrovna rozpráva. Akcia sa vďaka nim hýbe súvislo dopredu a pôsobí to ako film. Pohybom očí po stránkach vzniká skoro kinetika, namiesto otázok: „Čo sa stalo?“. Listovať smerom dozadu bude čitateľ jedine v prípade, že si chce znovu užiť kresbu. Nespornou výhodou mangy je i krv. Na krvi sa nešetrí, a objaví sa v každej poriadnej bitke. Končatiny tam lietajú sprava doľava a veľmi obľúbeným je aj oddeľovanie trupu od nôh. Bojové scény s mečom na meč budete žrať, správne umiestnené zvukových efektov (SFX) ešte zvýrazní okamihy, kedy sa čepeľ meču stretne s inou oceľou. Dokonca aj lietajúce kopí, ktoré využíva celý priestor na manévre jednoducho nedá dýchať.

Pekný bonus ku kapitolám je aj takzvaný cover, kde je nakreslená väčšinou nejaká postava, či postavy, alebo je vyobrazený nejaký vtípok. Na poslednej stránke je vždy zverejnený názov nasledujúcej kapitoly a nejaká tá veta či dve, ktoré majú nabudiť na pokračovanie. Malý bonus sú tiež obrázky na rubu zväzkov, a keď dáte zväzky v správnom poradí vedľa seba, vytvorí to jeden súvislý obrázok.

Dej trpí opakujúcimi sa prvkami, najmä stratou pamäti, ktorá už je po čase nie len únavná ale až otravná. Rieši sa stále dokola a ozaj to začne liezť na nervy, keď sa točí opätovne okolo jednej postavy. Nakoniec skončí divák s myšlienkou: „Zase?“. K veľkým mínusom patrí aj to, že smrť postáv je vyobrazená skvelo, no časom zistíte, že jej veriť nemusíte a ani nebudete. Zomierajú hlavne postavy bez mien, to je obrovská škoda, pretože na tento smer to zo začiatku nevyzeralo ani trochu. Otravné môžu byť i opakujúce sa momenty s ecchi prvkami a perverznými vtípkami, nie som ich fanúšikom, no tu to funguje. Keď už to je ale na každej strane, stráca to svoj zmysel. Našťastie sa to motá iba okolo dvoch postáv a vďaka tomu sa dá na to ľahšie zvyknúť a nevyvoláva to dojem prehnaného fanservisu.

Séria tak oplýva všetkým, čím by mala a svoju popularitu si rozhodne zaslúži, tak ako si zaslúži aj moje hodnotenie. Nezostáva mi nič iné ako vám ho odporučiť skoro všetkými desiatimi. A ak sa vám páčilo anime, tak manga vás pozadí na zadok (za predpokladu, že pri jej čítaní budete stáť). Anime predsa len vypustilo niektoré momenty a úprimne, tie farbičky uberajú na vážnosti. Preto vás teraz posielam do toho! Skúste to, a potom to šírte ďalej!

9.0/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10