Tower of God / Webtoon

Určite už mnohí z vás počuli o diele Tower of God, a pravdepodobne väčšina z vás iba v dobrom slova zmysle. Jedná sa len o prehajpovaný faito shonen alebo skutočne stojí zato mu venovať váš drahocenný čas?

Odpoveď je vždy na vrchole. To je jediná vec, ktorú ti môžem povedať. Ak si praješ mať svoju odpoveď, ak si praješ nájsť ju, vydaj sa na vrchol. Peniaze. Sláva. Absolútna moc. Ak hľadáš schopnosti a odpovede, ktoré sú ako zázrak, vydaj sa na vrchol. Všetka múdrosť, sláva a šťastie sveta - to všetko sa nachádza na vrchole tejto veže. Táto veža je také miesto.

Základné informácie

Ako už nadpis článku napovedá, nejedná sa o klasickú mangu, ale o webtoon, ktorý má pôvod v Kórei. Od japonských manga sérií majú webtoony niekoľko odlišností.  Medzi základné patrí, že webtoon sa číta zľava doprava. Autor tohto diela sa volá Lee Jong-hui, no skôr ho možno poznať pod prezývkou SIU (Slave. In. Utero). Tento chlapík je okrem iného veľký troll, keďže rád necháva svojich čitateľov v neistote ohľadom pohlavia niektorých postáv, a v podobnom duchu občas vytrolí aj vlastné postavy.

S anglickým prekladom vychádza Tower of God každý týždeň v pondelok. Záujemci ho nájdu aj na klasických stránkach s mangou, ale väčší zážitok je čítať na stránkach určených pre webtoony (netreba preklikávať strany, stačí scrolovať).

Svet Tower of God

Príbeh Tower of God sa odohráva v obrovskej, ale naozaj obrovskej veži, ktorej rozmery si nevieme ani predstaviť. Má 135 poschodí a je asi šesť a pol násobne väčšia ako Zem. A to si ešte predstavte, že každá stavba musí byť na niečom postavená. Áno, existuje aj vonkajší svet. Základná substancia potrebná pre život vo veži sa volá Shinsoo a je to niečo ako tamojšie ovzdušie. Jej koncentrácia nie je všade rovnaká, ale na každom poschodí ju udržuje takzvaný Guardian. Jednotlivé poschodia obsahujú obývateľné časti, a potom časti, kde sa konajú testy na postup podlažiami. To je hlavná pohonná sila väčšiny postáv - všetci sa chcú dostať na vrchol veže, či už pre peniaze, moc, slávu, odpovede, alebo len chcú  vidieť nebo, ktoré nepozostáva zo Shinsoo. Väčšina tejto gigantickej stavby patrí do Zahard Empire, ktorej vládne Zahard a desať mocných rodín. Za postup do ďalšieho podlažia zodpovedajú Rankeri - ľudia, ktorí dosiahli 134. podlažie. Ľudia, ktorí sa chcú dostať na vrchol veže sú takzvaní Regulars. Vo webtoone je striktne dodržiavaný power gap (nie je možné, aby regular v nižších poschodiach porazil Rankera). Okrem toho sa vo veží vyskytujú rôzne rasy, príšery a tiež organizácie, ktoré majú vlastné záujmy. Autor je výborný v tom, že na koniec jednotlivých kapitol dáva informácie o svete a jeho postavách, takže čitatelia poznajú aj mená najsilnejších ľudí vo veži bez toho, aby  vedeli ako vyzerajú.

Príbeh

Asi k najväčšej prednosti Tower of God patrí, a to i napriek pomalšiemu rozbehu (prvých 15 kapitol), príbeh. Je rozdelený na dve časti, oddelené timeskipom, ale pravdepodobne to nie je definitívum. Hlavným hrdinom je chlapec menom 25th Baam, ktorý okrem toho, že má hrozné meno, pochádza zo sveta mimo veže. Takých ako on vo veži nazývajú irregulars. Baam nasledoval do veže svoju kamarátku Rachel, no tá sa mu stratila a on sa ju rozhodol nájsť, tým že sa prebojuje jednotlivými podlažiami až na vrchol. Takto začne veľké dobrodružstvo, plné nečakaných zvratov.

Neskôr Baam spozná ďalšie postavy, ktoré sa chcú dostať hore, samozrejme nie každý je toho hoden. Niektorí môžu uviaznuť na jednom z podlaží, až kým sa im nepodarí dostať na ďalšie. Iní to šťastie pri testoch, ktoré majú rôzný charakter, nemali. Nie je to len bitka jeden proti jednému, ale často sú to rôzne hry. Medzi účastníkmi sa nachádzajú aj členovia desiatich mocných rodín a Zahardove princezné, ktoré sú kategória sama o sebe. Prví Baamovi priatelia budú Koon Aguero Agnis, člen jednej z rodín, a humanoidný krokodíl Rak Wrathaiser. Neskôr sa ale ich partia rozšíri. Každá postava bude mať vlastné výnimočné schopnosti a tak ako to už v podobných dielach býva zvykom, aj tu existujú rôzne povolania. Medzi známejšie patria Fisherman, Scout, Spear Bearer (niečo ako snajper), Light Bearer (mozog tímu) a Wave Controller (využívajú Shinsoo na rôzne účely).

Kto má rád rozvetvenosť a dĺžku deja ako u One Piece, tak tomu Tower of God v tomto ohľade sadne, pretože dej sa momentálne odohráva niekde medzi 35-40 poschodím a to je vydaných 265 kapitol. Príbeh Tower of God tiež ponúka mnoho nečakaných dejových zvratov, pri ktorých človek len neveriacky pozerá na obrazovku.

Postavy

Tower of God ponúka kvantum postáv a toto naopak sadnúť každému nemusí. Napriek ich počtu sa nejedná o charakterovo ploché postavy. Nájdu sa tu klasickí inteligenti, badass týpci, klauni, namyslené mrchy, badass týpci, flegmatici a ešte raz BADASS týpci. Hlavný hrdina Baam prejde od začiatku obrovským vývojom, ale celkovo je to milý chlapík, ktorému záleží na svojich priateľoch. Narozdiel od niektorých nemeNatsunovaných shonenovských hlavných hrdinov sa nespráva ako idiot. Koon je zase typ inteligenta, ktorý si s Baamom vybuduje veľké priateľstvo a bude sa mu snažiť pomôcť zo všetkých síl. Rak Wrathaiser je síce trošku zaostalý krokodíl, zamiluje si ho ale každý. O charaktere Rachel by ste sa z vlastného záujmu mali dozvedieť sami, ale napoviem vám, že keď ju autor niekedy vytrolí, budete to milovať. Je tu aj klasický šermiar menom Hatsu, ktorý toho veľa nenarozpráva. Ship Lesso je slabá postava s veľkým šťastím. Anak Zahard a Androssi Zahard sú princezné, ktoré prechádzajú na začiatku testom spolu s Baamom a jeho skupinou a obe sú tak trošku iný level oproti ostatným. Každý si nájde svoju obľúbenú postavu.

Kresba

Predtým ako začnete čítať Towef of God, je potrebné si uvedomiť, že sa nejedná o mangu a je potrebné zabudnúť na štandardy, na ktoré ste zvyknutí. Kvalitné detaily, hlavne čo sa týka pozadia, nečakajte. Postavy sú na tom o čosi lepšie, ale pri štarte série to tiež nie je žiadna sláva. Na začiatku môžu mať mnohí problém s tým, aby si zvykli na kresbu, hoci každá kapitola je farebná. Časom sa ale kresba začne zlepšovať a kapitoly v neskoršej časti príbehu, majú ozaj kvalitné maľby. Hlavne súboje si bude čitateľ užívať.

Odporúčanie a hodnotenie

Tower of God má všetko čo by mali mať všetky japonské faito shoneny. Chcete veľký svet s množstvom postáv? Tower of God je minimálne šesť a pol násobne väčší a obývaný svet ako naša Zem. Dlhý príbeh, ktorý nestráca na kvalite? 265 kapitol je vydaných a hlavný hrdina nie je ani v tretine veži. Či ste fanúšik vyhľadávajúc kvalitné súboje? Je málo kvalitnejších súbojov ako sú tie v Tower of God.

Osobne tento webtoon milujem minimálne tak ako One Piece alebo HunterxHunter a jediná rada, ktorú vám pred začatím čítania môžem dať je zahodiť predsudky, prekonať prvých aspoň dvadsať kapitol a potom už si len užívať túto parádnu jazdu. Tower of God sa potom odvďačí tak, že v druhej časti ponúkne jeden (minimálne - rysuje sa druhý) z najkvalitnejších arkov histórie mangy, manhwy, webtoonov… Hodnotenie je ubraté od dokonalosti preto, lebo verím, že to môže byť ešte lepšie, najmä čo sa týka jednotlivých vzťahov medzi postavami.

9.5/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10