One Punch Man / Anime

Je to pták? Je to letadlo? Kdepak… je to šiška!

V letošním roce se urodilo spoustu kvalitních titulů, které si získaly velikou pozornost. Přesto byl mezi nimi ale jeden, o kterém se toho namluvilo zdaleka nejvíce. Před, během a vlastně i po premiéře. A není se ve skutečnosti moc čemu divit. Anime One Punch Man totiž vychází z vysoce oblíbené manga série, kterou vytvořil autor s příhodným jménem ONE, který se momentálně musí široce usmívat. A taky hodně slavit. Povedl se mu takový husarský kousek, že se tomu jen těžko věří. Nejenom, že jeho původně internetově vydávaný vtipný komiks s otřesnou kresbou získal skvělého kreslíře, který jeho dílo přepracoval do manga podoby, ale anime adaptaci vytvořilo studio Madhouse, které je všeobecně považováno za nejvyšší ligu mezi animačními produkcemi. Úspěch jako kráva a spokojenost na všech frontách? No, jelikož se jednalo o nejočekávanější titul letošního roku, mělo by to tak být!

One Punch Man je příběhem „obyčejného“ chlapíka jménem Saitama, který je hrdinou pro zábavu. Usilovným tréninkem mu vypadaly všechny vlasy, získal nadpozemskou sílu, absurdní údery zabíjejíc nepřítele po jediné ráně a taky výraz člověka, kterému je všechno naprosto ukradené. Zkrátka řečeno - hrdina každým coulem. V hloupoučkém žlutém kostýmu jak z padesátých let a nablýskanou pleškou bojuje proti všemožnému zlu ve světě, kde existují mimozemšťané, kyborgové, mutanti či hrdinské organizace plné nejrůznějších podivínů a zabijáků. Saitama však postrádá vnitřní smysl života, neboť jej již nadále nebaví bojovat proti nepřátelům, které porazí nulovým snažením a jediným úderem…

Už po první epizodě pochopíte, že Saitamovo dobrodružství je velmi SPECIFICKÉ a odlišné. ONE se totiž vykašlal na veškerou logiku a naservíruje vám příběh, který nejenom, že si vyloženě dělá srandu ze super hrdinských témat, ale navíc jde úplně proti všemu, co je v příbězích běžné a očekávané. A jako bonus k tomu velmi trefně redefinuje žánrové klišé a ukazuje, jak by správná parodie měla vypadat. Funguje totiž jak na bázi vizuální, tak konverzační a borcení příběhových stereotypů přichází téměř každou epizodu.

Hlavní hrdina je rozhodně tahounem série a první poznání jeho síly, myšlení a celkového chování zajisté pošle všechny do kolen. Momenty, kdy se ničí prostředí, rozpadají se budovy a lidé šílí strachem a naše šišatá hlava jen stojí v absurdní póze zcela bez emocí, vás natolik dostanou, že hrdinovi odpustíte veškeré postranní problémy, kterými jeho charakter oplývá. I když, zase se může říct, že skutečnost, že nějakým zázrakem (do práce fakt nechodí!) získává peníze na svůj byt je parodickým příběhovým prvkem, který onu absurditu jen a jen podtrhuje. Stejně tak jeho šíleně „komplikovaný“ trénink a spousty dalších věcí, které ale dělají ze Saitamy právě toho člověka, kterého všichni fanoušci milují. Má prostě vše na háku a je jedno, že to je naprosto nelogický, patří to k tomu.

Už v samotné manga předloze bylo největším plusem (mimo neskutečně překrásnou kresbu) znázornění, nebo spíše vykreslení jednotlivých situací. Madhouse díky své tvrdé práci dokázal nemožné a povedlo se mu ducha celé mangy přenést i do výsledného anime. Takže chvíle, kdy Saitamova hlava je jako jediný detail v celé scéně nakreslen zcela záměrně odfláknutě a komicky, zatímco zbytek scény je přeplněn detaily a perfektním vykreslením, funguje na první dobrou. A stejně tak jsou na tom i ostatní postavy, u kterých platí, že co charakter, to nějaký speciální prvek, který je od ostatních odlišuje. Kyborg Genos neví, kdy přestat s mluvením, Puri-Puri Prisoner se při akci vždy svléká či Stinger, který zkrátka neví, že chlubit se není vždy košér.

A když už se to načlo, postavy jsou samo o sobě důvodem, proč OPM nestihne nudit. Neboť ve chvíli, kdy se už zdá, že by mohl nastat moment, kdy se situace stane repetitivní, tak se objeví nová tlupa charakterů, mezi kterými si zaručeně každý najde svého oblíbence. Jedna podivná persóna nahrazuje zase další a příběh to nakopává takovým způsobem, že o tempo se nemusíte absolutně bát. Vše šlape jak hodinky a vyjma několika ohraných japonských charakterů postav lze říct, že originalita vzala za své a naplňuje level zábavnosti. Ten se naplno rozjede ve chvíli, kdy se Saitama dozví o hrdinské organizaci, rozřazení hrdinů a všeobecném zákonu o hrdinství. Najednou na vás tak vypadne desítka zajímavých postav, u kterých si budete přát, aby se v příběhu ohřáli přeci jen o trošku víc a na delší dobu. U některých to klapne, u dalších zase bohužel ne.

Humor sám o sobě je tím největším kladem, jakou tahle série oplývá. Již zmiňovaný Saitama a desítky hrdinů mají svou specifickou povahu a baví až do samotného konce. Pomalé dávkování jednotlivých gagů se ukázalo jako krok správným směrem, neboť se vám žádný z vtípků nepřejí a budete se těšit na další záplavu „džouků“ v nadcházející epizodě, která v případě OPM se 100% jistotou přijde. Na stejném principu však fungují i záporáci, jenž z většiny případů připomínají jiné, velmi známé postavy z jiných děl. Přesto mají své vlastní povahové rysy od začátečnických namakaných bručounů bez mozku až po daleko chytřejší a osobitější protivníky, a potěší, že oplývají různorodostí a jistou dávkou „charismatu“. Slovní přestřelky a dialogy mezi postavami bývají zábavné a málokdy nudí, stejně tak humor v akčních sekvencích, kde hraje prim vizuální znázornění groteskních obličejů či válcující síla Saitamova úderu, po kterém se většina nabubřelých potvor proměnní na krvavou kaši. V epickou a přenádhernou krvavou kaši, kterou si budete pouštět pořád a pořád dokola.

Takže ano, po stránce akční jde o jeden z nejnápaditějších titulů roku 2015 a pokud nic jiného, tohle mu nikdo nemůže upřít. Dívat se na každých 20 minut OPM je samo o sobě velkým zážitkem a jedná se o skvost, který letos vskutku neměl příliš mnoho konkurence. Souboj Saitamy a Genose patří k zážitku, který vám sroluje ponožky na nohách a husí kůži budete mít i na místech, kde byste to vůbec nečekali. Každý úder, pohyb, odraz světla, poryv větru a výbuch je rozkreslen a rozpohybován s takovou lehkostí a gradací, že kinetika dané scény přímo vykapává z monitoru ven. Daná choreografie zkrátka bere dech. Atmosférické, napínavé, přehledné a ohromující. Stejný rozsudek platí téměř pro každou podobnou scénu a je jedině dobře, že každá epizoda má svůj strhující souboj, který vás pohltí na maximum. To nejlepší na tom ale je to, že animace nefunguje pouze v akčních sekvencích. Živelnost prostředí, různorodých příšer, detaily tváří a prachobyčejné scény jsou tak skvěle znázorněny, že letošní konkurence by se měla opravdu velmi stydět. Jakoby vše v tomto díle bylo děláno s láskou, ohromnou péčí a úctou k dané předloze. Jelo se zkrátka bez brzd a jde to vidět v každé sekundě záběru.

Spousta lidí má názor, že opening patří k tomu nejlepšímu, co se letos urodilo. Já mezi ně tedy nepatřím, ale uznávám, že je svým způsobem trefný a zábavný. Ale očekával jsem něco zcela jiného. Možná vážnějšího. Což je sice v rozporu s daným dílem, ale je to tak. To u endingu jsem zklamán nebyl, přesto si troufám říct, že se spíš hrálo na jistotu, podobně jako u Parazyta, kterého Madhouse předvedl v roce 2014. Samostatný sountrack je ale vkusný a perfektně doplňuje dané scény, ať už se jedná o humorný podkres jednotlivých dialogů, tak o něco epičtější chorálové basy s klavírem u pompézních proslovů či akčních scénách. A abych nezapomněl, naprosto úžasné jsou meziscény, které svou jednoduchostí a stylem nakopávají konkurencím zadky. Barvičky zkrátka dělají hodně.

Ve výsledku se tak zdá, že se nic nepokazilo a One Punch Man je skutečně tím nejlepším kouskem roku 2015. Jenže jako každý dílo, i tady se našlo pár věcí, které prostě nemusí sednout každému. Je pravdou, že začáteční epizody jsou zkrátka a dobře tím nejlepším, co Saitama mohl nabídnout, finálový souboj proti Borosovi se tak zvrhne na hektickou bitkařinu, ze které zkrátka emoce už příliš nesálají, a naopak zůstává lehká pachuť po promarněném potenciálu závěrečného souboje. Stejně tak nepotěšily klasické archetypy postav, které jsou otravné a berou prostor jiným. Ano, všemi milovanou zelenovlasou potvoru jménem Tornado si mohli odpustit. Podobné postavy jsou téměř v každém druhém anime. A pak tu samozřejmě máme několik méně podařených fórů, které ale prostě nastat musí, neboť One Punch Man je jednou velkou zábavnou ruletou, která prostě né vždy trefí tu správnou barvu. Ale jde o pouhé detaily a lehké šrámy na zábavném příběhu, který prostě momentálně nemá obdoby. Připočítejte si k tomu neskutečně kvalitní a podmanivý audiovizuál, třeskutě vtipné postavy, epické souboje a máte zaděláno na titulu, který vás sežere za živa, přežvýká a vyplivne po svých dvanácti epizodách v takovém stavu, že budete chtít přídavek!

9.0/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10