Bájné království 1 / Manga

Nová, velice originální série od Zaniru!

Jak jistě víte, vydavatelství Zanir nám zprostředkovává už od roku 2015 poměrně slušnou porci zahraničních komiksů, které mají na svědomí amatérští autoři. Dočkali jsme se tak kupříkladu okultního právníka Simona Suese, historické legendy v Cestě meče, fantaskní Carciphony či postapo série Cagaster. No a nyní nám Zanir opět dělá radost a představuje nový titul, který čerpá inspiraci z pohádky o Červené Karkulce.

Troufám si tvrdit, že obliba moderních předělávek klasických příběhů, pohádek a legend neunikla vaší pozornosti a je vskutku častým jevem, že se tu a tam zjeví titul, který kanibalizuje na původním díle a okořeňuje jej novými nápady. Autorka Queenie Chan však nezůstala jen u svěžího mixu pohádka x fantasy a experimenuje i se samotným způsobem vyprávění. Bájné království totiž kombinuje klasický román s komiksovými panely. A ne že by to bylo to nejdůležitější, co byste měli o tomto díle vědět, ovšem jde o dosti důležitý prvek, díky kterému tahle kniha více než vyniká. Věřte mi, že tenhle mix překvapivě velmi dobře funguje a roztomile nakreslené panely krásně zapadají do regulérního textu. Nezdá se to, ale jde o skvělý úspěch!

Jak jsem již nastínil, Bájné království je jakási parafráze na Karkulku, která se však jmenuje Celsie a její babička ve skutečnosti není její babičkou a rozhodně nebude sežrána vlkem. Ovšem vlci, perníkové chaloupky či profláklý košíček tu sehrají velmi důležitou roli. Jde vlastně o geniální nápad, který těží z obou světů (pohádka o Karkulce x originální fantasy království) maximum možného a celý děj odsýpá, nikde nepostává a každou další stranou a kapitolou na čtenáře vybaluje nové fantasy propriety v podobě vlkodlaků, začarovaných cest, satyrů či zlověstných čarodějnic. A ve finále dojde i na naťuknutí „války“. Zkrátka fantastika jak má být!

I přesto, že text převažuje nad panely s obrázky, je komiksové části věnovaná slušná porce prostoru a kromě doplňujících obrázků nastanou i situace, kdy je pomocí obrazu odvyprávěn dialog či podstatná část příběhu. Naštěstí však ani jedna část nepřebíjí tu druhou a funguje krásná symbióza. Autorka se snaží zachytit pohádkovou atmosféru a soustředí se především na výrazy postav, zakroucené linky a přehlednost. Troufal bych si tvrdit, že oproti Simonovi či Carciphoně jsou panely daleko srozumitelnější a čtenář se bude na 100 % orientovat.

Velice bych i pochválil pevnou vazbu, která mile překvapila a vždy je pomyslným plusem, včetně vydařené sazby a překladu. U některých frází, hlavně z počátku mi přišlo, že si překladatelka ještě nenašla svou slinu a cestu, kudy se vybrat (strohé fráze, podivná posloupnost) ale to se během druhé kapitoly vytratilo a vše šlapalo na jedničku.

Byl jsem sám až šokován, jak hrozně čtivá tahle kniha je. Samozřejmě nejde o nic náročného a běda všem, co by chtěli nalézt hlubší myšlenky... ovšem, vůbec to nevadí. Celé vyprávění je hrozně hravé, roztomilé a příjemné, což jen podtrhuje pohádková kresba, která pochopitelně má své mezery a jasně v ní rozpoznáte spíše kvalitu autorských děl v českém Vějíři, než cokoliv jiného, ale čert to vem. Jde skutečně o velice sympatickou jednohubku, která dokáže na přibližně 200 stránkách příjemně zabavit. Pokud hodnotíme vyloženě autorský projekt dělán na koleni, s klidným srdcem mohu říct, že jde o skvělý start!

7.0/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10