Bungou Stray Dogs 1. polovica / Anime

Detektívi so špeciálnymi schopnosťami a zvláštnym humorom? Adaptácia od BONES a príbeh na základe mangy? Tak to je Bungou Stray Dogs.

Bungou Stray Dogs vychádza z rovnomennej manga série, o ktorej príbeh sa stará Kafka Asakiri a ilustruje ju Sango Harukawa. Toto je prvé, no bezvýznamné plus, pretože takéto rozdelenie väčšinou prospieva kvalite diela. Ďalším a o niečo väčším plusom je to, že adaptáciu BungouStray Dogs má na starosti štúdio Bones, ktoré je samo o sebe väčšinou zárukou kvality. Prvá séria, alebo ak chcete polovica, vyšla na jar tohto roka a druhá nás čaká za krátky čas na jeseň. Jedná sa o akčný/komediálny seinen z mestského prostredia.

Dej

Mladík Atsushi Nakajima sa hladný a bez peňazí prediera životom. Vyhodili ho zo sirotinca kvôli incidentu mystického modrého tigra, s ktorým má niečo spoločné a preto sa ocitol na ulici. Jedného dňa zachráni topiaceho sa chlapíka Dazaia. Tento však, ako to už v podobných príbehoch býva, nie je len tak obyčajný človek. Patrí k organizácii s názvom Ozbrojená Detektívna Agentúra, ktorej členovia sa podieľajú na bezpečnosti mesta Yokohama, kde sa dej odohráva. Títo členovia oplývajú špeciálnymi schopnosťami a keďže jednou takouto schopnosťou disponuje aj Atsushi, nie je ťažké uhádnuť, že ho príjmu k sebe.

Postupne sa zoznamuje s kladnými, či zápornými postavami, ktoré sú relatívne zaujímavé. Dojem z nich však často kazí všadeprítomný, nie vždy celkom vydarený humor, o ktorý sa autori pokúšajú. Tohto humoru postupne ubúda, no mnohých divákov môže odradiť, kým sa to dostane na znesiteľnú mieru. Dej sa každou ďalšou epizódou zlepšuje a naberá na vážnejšom podtóne. Podiel na tom má záporácka Prístavná Mafia, ktorej členovia vás budú zaujímať. O ich pôvode sa toho veľa v prvej sérii nedozvieme. Sú tu isté náznaky minulosti, no žiadalo by sa rozviesť to trochu hlbšie ešte pred príchodom druhej polovice tohto anime. Najmä čo sa týka vzťahu Dazaia s členmi mafie.

Postavy sú pomenované podľa známych spisovateľov. Schopnosti postáv sú nápadité a perličkou je, že sú pomenované podľa literárnych diel spisovateľov, ktorých mená postavy reprezentujú. Žiaľ aj keď schopnosti sú zaujímavé, o niektorých súbojoch sa to už povedať nedá. Chýba im nápad. Bude to pravdepodobne spôsobené nie príliš šťastnou voľbou schopnosti hlavného hrdinu. Od akčného seinenu by človek čakal trocha viac. Na druhú stranu detektívna zložka je na tom o niečo lepšie. Hlavnú zásluhu má na tom jedna z postáv agentúry a jej schopnosť.

Postavy

Hlavná postava Atsushi je typickým príkladom shonenovského protagonistu. V seinene by ale mal byť protagonista trochu vyspelejší. A to sa týka aj ostatných postáv. Seinen nie je len o množstve krvi a o lietaní končatín. Od postáv čakáte dospelejšie chovanie ako v shonene. Najmä ak má tá postava vek 18+. Ďalšia hlavná postava Dazai sa správa dospelo a cool len keď sa to príbehu hodí, inokedy je to vymletý cvok s tendenciou spáchať samovraždu. Jeho partner Kunikida je zástupcom triezveho chovania. Avšak sa tiež často stáva obeťou násilne vloženej humornej situácie. Ostatné postavy sú na tom práve podobne ako on. Pravdepodobne každý divák si obľúbi Ranpa a jeho schopnosť, na ktorú som narážal vyššie. Samotný šéf organizácie je zatiaľ zahalený rúškom tajomstva.

Záporáci sú tak isto degradovaní trápnym zmyslom pre humor tam, kde by ste to nečakali. Aj tu sú ale výnimky. Príkladom je asi hlavný záporák prvej série Ryuunosuke Akutagawa. Ako záporák je obstojný, no nie je to on, kto stojí na čele mafie. Jej boss sa nám predstaví až na konci prvej série a zatiaľ pôsobí veľmi sympatickým dojmom.

Na konci tiež vstúpi do hry tretia strana, na ktorej členov sa môžeme tešiť v jesennom pokračovaní.

Animácia a hudba

Ku animácii stačí napísať len to, že anime má na starosť štúdio Bones. O ich kvalite sme sa mohli presvedčiť pri sledovaní Noragami či Boku no Hero Academia. O chytľavý opening sa postarala skupina Granrodeo (Code Breaker opening) a o ending, ktorý budete pravdepodobne skipovať, Luck Life.  Soundtrack anime je priemerný. Na nejaký výrazný motív sa dá spomenúť len ťažko.

Moje hodnotenie

Môj na začiatku veľmi zlý dojem sa síce postupne zlepšoval, avšak cez prvú cca polovicu som sa doslova prehrýzal najmä skrz vo mne nerezonujúci pokus o humor. Neľutujem, pretože posledné epizódy boli z úplne iného cesta ako začiatočné. Pribudla akcia, ubudol humor, dej zvážnel. Na druhú sériu sa teším a toto anime by som dokázal odporučiť. Kvôli prvej polovici ale dávam len priemerné hodnotenie.

5.5/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10