Terra Formars - Knihy 2-11 / Manga

Už je to nejaká doba, čo u nás vyšla recenzia na prvú knihu z tejto série. A hoci bolo pôvodne v pláne recenzovať každú knihu zvlášť, tak to moja vôľa nezvládla.

Moja vôľa a duch ale zvládli čítať sériu ďalej, momentálne som dočítal všetko čo som mal na poličke a tak som sa rozhodol, že je čas aspoň to skúsiť dobehnúť.

Udalosti v prvej knihy skončili dosť katastrofálne a dosť rozdielne od toho, čo si pôvodne Zem od ľudskej výpravy sľubovala alebo očakávala. Preto bolo vhodné, aby si dali ľudia pauzu a tak netrpezliví čitatelia dostali timeskip a pokračovanie v príbehu o dvadsať rokov neskôr s novou generáciou. Nová výprava pozostáva tentokrát zo sto vylepšených ľudí a novinkou je i to, že na projekte sa podieľa viacero národov. Zmenilo sa ale viacej vecí. S novými štátmi v hre vystriedali osobné ľudské záujmy nadnárodné záujmy. Astronauti nemajú operáciu už iba z hmyzu, cieľ misie na Mars je potrebný viac ako kedy pred tým a hlavne je iný. Nejde znovu o dobytie planéty.

Z toho čo som napísal vyššie musí byť každému jasné, že séria si za desať zväzkov prešla obrovským, a ešte raz chcem zdôrazniť to slovo, obrovským vývojom. Samozrejme to je logické a je to i očakávané. Keby sa to nedeje, asi to nikoho nebaví, minimálne nie mňa. Všetky tieto zmeny, pridané hodnoty, úprava diania a výmena postáv náramne prospela a dojem toho, že čítam niečo viac a niečo dôležitejšie, si neviem vynachváliť.

Šváby ale tiež nestagnujú, predsa len preukázali nejaký ten intelekt už v prvej knihe a postupne sa o nich dozvedáme viacej. Mali dvadsať rokov na prípravu voči druhému útoku ľudí, takže i oni prešli rozvojom a hlavne ďalšou evolúciou. Postupne s dobrým tempom a nasadením sa tak posúvam vpred, spoznávam nové postavy. Zažívam epické momenty a hlavne sa dozvedám viac o šváboch. Pretože každému je jasné, že sa nevyvinuli samé od seba za päťsto rokov z veľkosti dvoch centimetrov do humanoidnej podoby s intelektom a hierarchiou. Stále si myslím, že táto manga má najlepšie rozvrhnutie stránok a vďaka tomu kraľuje v prekvapeniach.  A teraz nemám na mysli nejaké zložité plot twisty. Na mysli mám jednoduché momenty, ktoré s úplnou krásou dokážu pri čítaní zaraziť a vytiahnuť z čitateľa emócie na povrch. Tieto incidenty s prekvapením autori vedia a neboja sa ich. Aby dokázali v okamihu odstrániť úsmev z pomerne zábavnej scénky do úplného prekvapenia a trochu zhrozenia. To si cením, to nedokáže každá grafická novela.

Určite ale všetkých zaujímajú postavy a ja sa nedivím, veď ono sa to nezdá, ale to je skoro dve tisíc stránok. Prvá kniha bola strašne slabá v predstavovaní nových postáv, zobrala si ich strašne veľa a ťažko to nezvládla. Veľa z nich bola iba kulisa a zo všetkých, myslím vtedy päťnásť kandidátov, si pamätám možno tak štyroch. A tentokrát si mysleli, že to pôjde lepšie, tak si ich pre istotu na paškál vzali sto, plus x ďalších, ktorí zostali na Zemi. Ale oni to zvládli.

Pretože sa nesnažili predstaviť všetkých behom jednej knihy ale rozumne to rozložili, plynulo a postupne sa zoznamujeme s postavami, potom s ich vzťahmi a motiváciami. Neskôr prídu na rad ich schopnosti a predmet operácie. A v záveru tie epické momenty, ktoré som spomínal v úvode. Objavili sa veľmi dobré momenty u postáv, ktoré sa snažia ochrániť ostatných a pritom pokladajú za ich ochranu vlastný život, ako inak pri boji so švábmi? No nie vždy, dajte sa prekvapiť. S každou knihou sa tak môžete tešiť na nový tím a jeho členov. Každopádne som chcel zmieniť vyperličkovanú súhru prelínania minulosti, motivácie a odhodlania postáv v boji. Takýchto momentov tam je hneď niekoľko. Postavy sú motivované inými ľuďmi, ktorí v minulosti na nich zapôsobili alebo im pomohli.  Navzájom sa tak ťahajú vpred a podporujú sa. A tí, ktorí to už čítali, určite vedia, o ktorých skvelých momentoch hovorím. Kladie sa pri nich veľký dôraz na podtrhnutie obety človeka. A  k tým, na ktorých sa v príbehu nedostane, prípadne dostane málo, dostanú aspoň malé bonusové okienka so základnými údajmi o nich.

K postavám patrí i humor a ten sa prejavuje už viacej. Niektorí astronauti sa poznajú už zo života na domovskej planéte. Preto u nich dochádza k častému škádleniu, ktoré sú úsmevné. A hoci sa séria snaží prezentovať postavy ako jedinečné indivíduá s vlastnými motívmi pre účasť na misii, tak to tam trochu drhne. Som úplne v pohode, ak sa vtipná scéna vystrieda s vážnou, ale moc mi nepasuje ak sa vo vážnej téme hádžu vtípky. Niekedy to je síce fajn a pobaví, ale nesmie sa za žiadnu cenu zmeniť celková atmosféra. A to sa tu deje.  Niekomu to vadiť nemusí, no mne to prekáža.

Manga, komiks, grafická novela, volajme to ako chceme. Jej súčasťou je vždy kresba, ktorá je nesmierne dôležitá na celkový dojem. Terru som kedysi presadzoval ako dielo s kresbou, ktorú si najviac užívam. Stále to platí, ale mám dojem, že už do toho ilustrátor nevkladá toľko, čo na začiatku. Všetko je stále tip-top, ale jednoducho mám pocit, že už ma tam nič neprekvapí. Pozadie je väčšinou mŕtva planéta a občas ju vystrieda iná kulisa. Viackrát sa mi stalo, že som sa v paneloch pri bitke stratil a nevedel presne rozpoznať čo sa deje. Na šťastie ma ale dokáže uspokojiť design postáv, ten je stále skvelý. Dokážem ich od seba rozpoznať, a šváby prídu vždy s niečím iným. Všetko ostatné je už pre mňa iba stereotyp. Ale to bude tým viacmennej jednotvárnym tmavým pozadím.

Inač trochu ľutujem toho, že sa viac neodvážia. Masakre, krv a celková brutalita im ide. Ale k tak brutálnemu seinenu mi už neodmysliteľne patrí kus tej nahoty. A ona tam je, prídu si na svoje všetky pohlavia. Ale zbytočná cenzúra, naozaj zbytočná. Pritom v druhej knihe nebola. Dajme tomu kus z Berserka a bude to pecka.

Ľudia a iné kreatury na tejto stránke, choďte do toho. Je to originálna séria, ktorá má veľa silných stránok a mala by o tom dokázať presvedčiť už prvá kniha. Prípadne náhodný obrázok ilustrácie z knihy. Navyše zväčšený formát knihy je fakt luxus. Obálky na nich sú jedinečné. A jedinečné je i to, že vo väčšine príbehov sa celé ľudstvo dokáže spojiť iba vtedy ak čelia spoločnému problému. V Terre sa stále nájdu indivíduá, ktorým ide o vlastný prospech. Národy, ktoré chcú viac ako tie ostatné. A celkovo tá spolupráca nie je úplne tak klišé ako by sme si mysleli. V súbojoch sú často metafory na skutočné živočíchy bojujúce na Zemi. Dá sa z toho naučiť niečo nové, lebo je to taká menšia encyklopédia. A sakra, je v tom i politika, takže to musí byť inteligentné!

8.0/10
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10