Suzumija Haruhi no Júucu bude mít reprízu… a to je zatraceně divné.

Zdánlivě upadlá série vyráží do opětovného tažení a Meonovi se to nezdá.

Je zcela normální, že fenomény v anime přicházejí a odcházejí. Kdybyste před pěti lety přišli na jakýkoli český anime con, bylo by opravdu zvláštní nepotkat v jeho průběhu alespoň třicet blonďatých osob s nindžovskými páskami z listové vesnice a padesát členů Akacuki. Kdybychom se před devíti lety vydali do Ameriky, bylo by stejně k podivení nevidět skupiny cosplayerů tancujících Hare Hare Jukai z endingu anime Suzumija Haruhi no Júucu. Existovala doba, kdy byla Haruhi  srovnatelná s dnešními fenomény Sword Art Online nebo Love Live.  Ale ta doba je již daleko za námi a až na krátké oslavy desátého výročí vysílání anime, které proběhly minulý rok v červenci, se zdála tato frančíza odsouzená upadnout do zapomnění… až do minulého týdne, kdy bylo oznámeno vysílání reprízy obou sérií na kanálu NHK Premium. A to je sakra zvláštní.

Na samotném vysílání reprízy by se nemuselo z pohledu západního diváka zdát cokoli divného, přeci jen v našich televizích se vysílají reprízy téměř neustále. Jenže v Japonsku funguje vysílání anime úplně naopak než na západě. Zatímco u nás televize platí za možnost vysílat daný program, v Japonsku platí držitel práv k anime za to, aby bylo vysíláno. Reprízy jsou tedy omezeny na série, o které se držitelé práv pokoušejí opět vyvolat zájem. Například nedávná repríza Jodžóhan Šinwa Taikei, neboli Tatami Galaxy, dává smysl, protože v kinech se objevil film od stejných tvůrců s velmi podobným vizuálem. I reprízy dlouhých sérií jako Dragon Ball a Gundam mají svůj smysl – hračky a plastické modely se nebudou prodávat samy. Jenže… proč Haruhi?

Předchozí repríza Haruhi proběhla v roce 2009 v rámci vysílání druhé série, jenže to je pochopitelné. Nejnovější novela Haruhi Suzumija no Júucu vyšla před pěti lety a žádné pokračování ohlášeno nebylo. To bylo také hlavním důvodem absence třetí série, nakladatelovi Kadokawě se jednoduše nechtělo investovat do propagace nevycházející série. Kdyby k repríze došlo před rokem v rámci oslav desátého výročí, dala by se chápat jako propagace nově vydaných předmětů s tématikou série. Nicméně, to bylo před rokem a zůstává otázka… proč teď?

Ve výsledku nám zbývá akorát možnost teoretizovat. Jestli se merch k desátému výročí dobře prodával, možná se nějaký producent rozhodl zvážit, zda je v Haruhi ještě nějaký potenciál jako finančního giganta. Přeci jen si dodnes drží pozici patého nejprodávanějšího anime od roku 2000. Mohlo by se ukázat, že Haruhi stále ještě má své místo ve světě anime a někdo by mohl zainvestovat pokračování tohoto upadlého fenoménu, ale to je spíše zbožné přání než cokoli blížící se realitě. Přinejmenším to znamená, že s Haruhi se stále něco děje a nejspíše není zdaleka tak mrtvá, jak by se mohlo zdát.

Datum:
28. 2. 2017, 14:14
Autor:

Komentáře

Obrázek uživatele Nike

| 1. 3. 2017, 16:56 | Autor: Nike

No repríza jde mimo mě - nedokoukal jsem ani původní anime....
A ještě malá chyba - tady je pátá pozice, kdežto na odkazované stránce je anime v pořadí 15.
"Přeci jen si dodnes drží pozici patého nejprodávanější ho anime od roku 2000."
 

Obrázek uživatele Meon1845

| 2. 3. 2017, 22:16 | Autor: Meon1845

Je na patnácté pozici, když zahrneš jen původní prodeje - v opětovných edicích se prodalo ještě 37k kusů na volumko, díky kterým se vyšplhala na celkově páté místo :)

Obrázek uživatele Nike

| 3. 3. 2017, 10:23 | Autor: Nike

Trošku mě to zmátlo, no. Díky za objasnění :))

Obrázek uživatele Wise Smelly Legs

| 1. 3. 2017, 21:46 | Autor: Wise Smelly Legs

Si tak při čtení tohoto článku říkám, že by nebylo vůbec na škodu, udělat článek o tom, jak to funguje právě s vysíláním anime v Japonsku. Tyto reprízy a podobně.